16de Welzijnsdag voor het onderwijs - Ronde 4 (14:30 - 15:45)

Keuze Lesgever
SESSIE 4.01: Planning van dagelijks onderhoud voor een basisschool (herhaling sessie 3.01) Paul Van Assche
Joris Follon

Programma

Wanneer basisscholen onder de loep gehouden worden, sta je versteld welke verscheidenheid aan verschillende materialen er toch wel aanwezig is. Basisscholen zijn wel het buitenbeentje in het binnenbrengen en bijhouden van allerlei. Vooral lesmateriaal dat bovendien moeilijk kan weggegooid worden… we mogen hierbij zeker ook de (brand) -veiligheid en controle niet uit het oog verliezen. Is hier enige controle op?

Enerzijds willen we toch even oplijsten wat een basisschool allemaal ‘in stock’ heeft, maar verder… hoe gaan we hiermee om en op welke manier denken we alles te kunnen stockeren. Ook nevenaspecten zoals extra brandlast, verhinderen van vluchtwegen, inzetten van zelfgemaakte spulletjes, materiaal van thuis…. Samen willen we hier toch even bij stilstaan.


SESSIE 4.02 te volgen met sessie 3.02: Crisiscommunicatie: oefening - deel 2 (VOLZET) Luc Claessens

Duid ook SESSIE 3.02 aan. Deze workshop bestaat uit 2 delen!


SESSIE 4.03: Een natuurlijke speelplaats (herhaling sessie 3.03) Ben Walschaerts

Doelgroep

Deze workshop is bedoeld voor preventieadviseurs, TA, TAC, directeurs, leerkrachten, bouwadviseurs, ontwerpers van speeltuinen, schoolbesturen en leden van het CPBW

Programma

In deze sessie krijg je duidelijkheid over het verband tussen de normen en de risico’s op natuurlijke speeltoestellen en -terreinen. De lesgever spreekt uit eigen ervaringen en vanuit zijn visie op het geheel.


SESSIE 4.04: Belang van goede akoestiek (herhaling) (VOLZET) Steven De Bondt

Programma

Een goede akoestiek in het leslokaal is zeer belangrijk. Uit bevragingen bij leerlingen en studenten bleek dat er 77% antwoorden dat ‘lawaai’ de storende factor is in hun leerproces.

Een derde van de leerlingen geeft aan dat ze ‘ongeveer’ kunnen verstaan wat de leerkracht in de klas uitlegt. De helft van ons leerkrachten lijden aan onherstelbare stemschade omdat ze luid moeten praten om zichzelf verstaanbaar te maken. Daarom hoog tijd om het belang van akoestiek in te zien.


SESSIE 4.05: Rugschool: Train de trainer (herhaling sessie 3.05) (VOLZET) Aline Oorts

Programma

Spaar je rug nu voor later en kom alles te weten in deze interactieve sessie waar je rugsparende technieken leert toepassen. Het doel is dit als preventieadviseur te leren en te kunnen doorgeven aan de kleuterjuffen, leerkrachten en werkmannen op jouw school.


SESSIE 4.06: Ongevallen-analyse: hoe begin je eraan? (herhaling sessie 3.06) (VOLZET) Lina De Ridder

Programma

Ongevallen zijn er niet plots. Vaak spelen factoren een rol, die al jaren op de werkvloer aanwezig zijn. Door aan ongevallenanalyse te doen, kan je deze factoren opsporen en zo preventiemaatregelen treffen.
Wat heb je nodig om aan een goede ongevallenanalyse te beginnen? Hoe zit het eigenlijk met de ongevallen op school?

Een preventieadviseur en iemand uit de verzekeringswereld steken de koppen bij elkaar en heffen het topje van de ijsberg op.


SESSIE 4.07 te volgen met sessie 3.07: inspectiediensten: wie kan er komen? - deel 2 (herhaling) Krista Dekoning
Sylvian Claeskens

Duid ook sessie 3.07 aan! Deze workshop bestaat uit 2 delen!


SESSIE 4.08: Goede hygiƫnepraktijken voor kookactiviteiten (herhaling sessie 1.08) Koen Herregods

Programma

Verschillende kookactiviteiten moeten bij FAVV niet geregistreerd worden en de didactische leskeukens vallen zo ook precies in een “grijze” zone.

We leggen een instrument uit en geven dit mee zodat er goede hygiëne praktijken kunnen gevolgd worden bij gelijk welke eet- en/of kookactiviteit.
Het instrument geeft informatie en controlelijsten. Deze laatsten kunnen op maat van de school en activiteit worden aangepast.


SESSIE 4.09: Opstellen van een jaarverslag (VOLZET) Alex Berghmans

Programma

In art. II.1-6, §1, 2°, b van de codex over het welzijn op het werk staat vermeld dat de preventieadviseur een jaarverslag over de werking van de interne dienst voor preventie en bescherming op het werk moet opstellen. De inhoud ervan wordt bepaald in bijlage II.1-3. 

Dit jaarverslag moet ter beschikking worden gehouden van de met het toezicht belaste ambtenaar. Met andere woorden, na opmaak bewaren bij de interne dienst.

In deze sessie wordt toelichting gegeven bij de inhoud van dit jaarverslag alsook trachten we een hulpmiddel aan te bieden om de gepresteerde arbeidsuren te bepalen.


SESSIE 4.10: Going out with a bang! Frank Pelgroms
Wendy Kuyken

Programma

Waar zitten binnen scholen de risico’s op explosie (gas-, stof- of vloeistofexplosie)? Hoe kan je hier bewuster mee omgaan? Extra aandacht voor een aantal technische richtingen waar er meer risico is op explosie. Denk hier maar aan automechanica of hout en bouw, maar evenzeer richtingen zoals zorg, horeca of bakkerij.


SESSIE 4.11: Voorstelling digitale systemen voor welzijnsbeleid en gebouwbeheer: ArXs sSoftware (herhaling sessie 2.11) Koen Boels

Programma

Het ArXs Software platform is gericht op het digitaliseren van uw ondersteunende diensten zoals preventie, facility, kwaliteit en milieu. Inventariseer en beheer je roerend en onroerend patrimonium, stuur je technische teams op een efficiënte manier aan en maak je beleid inzichtelijk binnen de processtructuur van de onderwijsinspectie (2.0). Het zijn maar enkele van de vele mogelijkheden die je ter beschikking krijgt in deze software voor het onderwijs.


SESSIE 4.12: Werking en bevoegdheden CPBW Franky Wauters
Jos Wouters

Programma

In mei 2024 zijn er de sociale verkiezingen en starten heel wat nieuwe samengestelde of echt nieuwe Comités voor Preventie en Bescherming op het Werk op.

Even alles terug op een rij: wat is de rol van dit Comité en waar pas ik, als preventieadviseur, in dit plaatje.


Terug naar overzicht van workshops

CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.