18de Welzijnsdag voor het onderwijs - Ronde 4 (14:30 - 15:45)

Keuze Lesgever
SESSIE 4.01: Hoe verloopt een inspectie van TWW in scholen? (herhaling sessie 3.01) Marleen Adriaensen

Toezicht Welzijn op het Werk (TWW) of de arbeidsinspectie genoemd, kan ook uw school komen inspecteren. Zij zijn de bevoegde dienst om te controleren of een bedrijf een welzijnsbeleid heeft uitgestippeld volgens de wet Welzijn en haar uitvoeringsbesluiten de Codex.

We laten hier de arbeidsinspectie aan het woord, dus ook het moment om jouw vragen aan hen te stellen.


SESSIE 4.02: Ontspanningstechnieken ontdekken: breng jezelf tot rust (herhaling sessie 3.02) (VOLZET) Linda Strybos

De workshop staat volledig in het teken van het eigen welzijn van de preventieadviseur.

Iedereen, ook de preventieadviseur, ondervindt wel eens momenten van onrust op de werkvloer. Stress is een natuurlijk beschermingsmechanisme van het lichaam tegen externe prikkels. Af en toe een stressgevoel ervaren kan op zich dus geen kwaad, maar chronische stress tast op termijn het afweersysteem aan en kan tot (over)vermoeidheid en lichamelijke ongemakken leiden.

In een korte theoretische kadering leer je hoe verschillende soorten onrust een negatieve impact op het lichaam kunnen hebben. Hoe sneller en preventiever je ingrijpt, hoe minder groot de impact op het welzijn is.

Vervolgens leer je eenvoudige tools om diep contact te maken met het lichaam en opnieuw een gevoel van basisrust te ervaren.

De oefeningen zijn laagdrempelig, gemakkelijk uit te voeren en geschikt om thuis of op het werk zelf toe te passen.

Komen o.a. aan bod:

  • technieken om spanningen los te laten, het lichaam te ‘ontladen’: mindfulness, visualisatie, regulering ademhaling, oogyoga, bodyscan;
  • oosterse technieken om het lichaam opnieuw ‘op te laden’ met frisse energie: do in-zelfmassage en qi gong-bewegingen.  

Een weldaad voor je lichaam en geest!


SESSIE 4.03: Blusopleiding met digitale brandunit (herhaling sessie 3.03) (VOLZET) Yannick Hens

Vaak oefenen we op wat we hopelijk nooit tegenkomen; een frituurketel of een gasfles die in brand staat ... Deze zaken komen we 99,99% van de tijd echter niet tegen in een schoolomgeving.

Met een digitaal systeem kunnen we personen laten oefenen in hun werkelijke werkomgeving. Zo kunnen we de noodprocedures nog meer toepassen mocht ooit het noodlot toeslaan. 


SESSIE 4.04 te volgen met 3.04: VAS: VoiceAlarmSystemen, wat en hoe? - deel 2 (geannuleerd) (VOLZET) Walter Geerts

Vervolg sessie 3.04


SESSIE 4.05 te volgen met 3.05: Taakrisicoanalyse - deel 2 Veronique Ciraolo

Vervolg sessie 3.05


SESSIE 4.06 te volgen met 3.06: Werken veilig uitvoeren op school, hoe begin je eraan? - deel 2 Dany Vanharen

Vervolg sessie 3.06


SESSIE 4.07: Re-lighting: noodzaak en voordelen voor leerling, leerkracht en school! (herhaling sessie 3.07) Johan Wijgers

Onze ogen en dus het zien, is één van onze zintuigen. Om het zien zo optimaal mogelijk te laten verlopen is het nodig om het licht in onze lokalen zo goed mogelijk te maken.

De verschillende aspecten hiervan zullen in een begrijpbare taal worden besproken. 

Bovendien is relighting voor elke school financieel haalbaar.


SESSIE 4.08 te volgen met 3.08: Veilig horen in het onderwijs - deel 2 Peter Boen

Vervolg sessie 3.08


SESSIE 4.09: Voorbereid zijn voor een grote bijeenkomst: crowdmanagement (herhaling sessie 3.09) Anton Dierickx

Doel van crowdmanagement is om op voorhand eens na te denken over de eventuele risico's en de nodige beheersmaatregelen preventief te voorzien wanneer veel volk aanwezig is op een bepaalde plaats.

Er zijn verschillende momenten dat de school grote evenementen organiseert waar ook veel “derden” zoals ouders aanwezig zijn die de terreinen en gebouwen van de school niet echt goed kennen. We denken aan schoolfeesten, deliberaties, grootouderfeesten maar evengoed een groot feest voor alle leerlingen en leerkrachten samen …

De lesgever reikt je een 'kapstok' aan om structureel over de verschillende risico's na te denken, maar ook beter te begrijpen hoe en waarom mensen op een bepaalde mensen reageren en wat hier allemaal impact op heeft.


SESSIE 4.10 te volgen met 3.10: pr NBNS21-204-3: brandveiligheid bestaande schoolgebouwen - deel 2 (VOLZET) Krista Dekoning

Vervolg sessie 3.10


SESSIE 4.11: Schoolpoorten: veilig, doordacht en volgens de normen (herhaling sessie 3.11) (VOLZET) Edward Vandemoortele

Schoolpoorten zijn te vaak een vergeten schakel in het veiligheidsbeleid. In deze sessie ontdek je de risico’s in oudere of fout gekozen poorten, en hoe normen zoals EN 12604 en EN 13241 ons richting kunnen geven. We delen praktijkvoorbeelden én concrete tips om als preventieadviseur meteen aan de slag te gaan, met inzichten uit het werkveld.


SESSIE 4.12 te volgen met 3.12: Veiligheid tijdens onze gedroomde schoolevenementen en extra-muros activiteiten - deel 2 Lieven Verhaeghe

Vevrolg sessie 3.12


Terug naar overzicht van workshops

CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.