Dag van het ondersteunend personeel - 26/04/2018 - Werkwinkelronde 2 (13:30 - 16:00)

Deze ronde bevat verschillende werkwinkels. Gelieve bij inschrijving jouw voorkeurwerkwinkel aan te duiden.

Keuze Lesgever
2.01 Van chronische stress naar gezonde veerkracht Marian Bevernage

You can’t stop the waves, but you can learn to surf.’ - Jon Kabat-Zinn

Stress is de ‘spice of life’, een gezonde dosis stress maakt ons veerkrachtiger en maakt het leven intenser. Toch ervaren we vaak chronische en negatieve stress waardoor we minder goed functioneren, het evenwicht tussen onze draaglast en draagkracht is zoek.  Tijdens deze workshop staan we stil bij dit evenwicht. We creëren grotendeels zelf onze werkelijkheid, door de grote of kleine beslissingen die we dagelijks nemen. Dus kunnen we er ook voor kiezen om bewust met stress en veerkracht om te gaan. Met enkele denkkaders als handvat leren we hoe we sommige stressbezorgers kunnen elimineren en wat we kunnen doen om onze veerkracht te verhogen.

Vraagstelling, oefeningen, reflectie en uitwisseling worden afgewisseld met theoretische uitleg en psycho-educatie.

Lesgever: Marian Bevernage, zaakvoerder van Katarsy Coaching&Training is Personal Coach, Trainer en Facilitator rond de thema’s mentale veerkracht, persoonlijke en teameffectiviteit. Ze is Master Coach, gecertificeerd NLP Practitioner en Insights Discovery® Licensed Practitioner. Duurzaam en zinvol werken ligt haar nauw aan het hart.


2.02 Schrijven voor de website van jouw school (VOLZET) Mark Van Bogaert

Hoe schrijf je tekst voor de website van je school? Deze workshop reikt je de basisregels aan om online lezersgericht en doelgericht te schrijven.

Je vertrekt vanuit de lezer: Hoe bekijkt die zijn pc-scherm (of zijn tablet of smartphone)? Wat gebeurt er ondertussen in zijn hersenen? Wat is het verschil met tekst op papier? Ook je eigen schermteksten gaan onder het mes om die interactiever, toegankelijker en doeltreffender te maken. Je krijgt persoonlijke tips en adviezen over direct, eenvoudig en persoonlijk formuleren, over remmen en versnellers in je communicatie, over hoe je je schermtekst het best opbouwt.

Voorbereiding:
gelieve één pagina zelfgeschreven webtekst (of verwijzing naar de url) door te mailen naar ann.vanyperzeele@uantwerpen.be tegen uiterlijk 30/03/2018.
Het heeft alleen maar zin als het om zelf geschreven tekst gaat. De bedoeling is niet dat we meteen iets doen aan de website, maar wel aan de schrijfvaardigheden van de deelnemer zelf.
Je mag persoonlijke feedback van de lesgever verwachten.

Lesgever: Mark Van Bogaert, zelfstandig tekstschrijver en schrijftrainer. Behalve teksten voor (e-)mailings maakt hij magazines en schrijft hij webteksten. Hij publiceerde twee boeken 'Met woorden verleiden' en 'Scanbaar schrijven'. Naast zijn tekstwerk is hij ook voorzitter van een LOP (Lokaal Overlegplatform voor gelijke onderwijskansen) in Lokeren.


2.03 Onderwijshervorming in de leerlingenadministratie Chris Dockx

De toekomstige modernisering van het secundair onderwijs verandert niet enkel de structuur en organisatie, maar heeft ook gevolgen voor de leerlingen. Daarnaast is er de organieke opstart van duaal leren, gekoppeld aan de uitrol van de kwalificatiestructuur. Op deze onderwijsontwikkelingen wordt nader ingegaan.

Lesgever: Chris Dockx, adjunct van de directeur afdeling 'Secundair onderwijs en leerlingenbegleiding' van het Departement Onderwijs en Vorming.

Doelgroep: uitsluitend secretariaatsmedewerkers gewoon SO en BuSO OV4


2.04 Omgaan met weerstand (VOLZET) Griet Peeraer
Als secretariaatsmedewerker zit je vaak in een vergeten tussenpositie: tussen directie en leerkrachten. Ook binnen het secretariaat kunnen er spanningen ontstaan tussen collega's. Veranderingen roepen vaak weerstand op: verandering van organisatiestructuur, verandering van functie, verhuis van bureau…
 
Bij verandering hoort weerstand. En weerstand vinden we meestal een vervelend fenomeen. Maar weerstand kan ook heel nuttig zijn om veranderingsprocessen tot een goed einde te brengen.
Tijdens deze workshop leer je op een andere manier naar weerstand kijken en ontdek je wanneer je weerstand best plaats en ruimte kan geven om er optimaal mee om te gaan.
 
Lesgever: Griet Peeraer, gastprofessor aan de faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen en deeltijds werkzaam aan de UA - faculteit Ontwerpwetenschappen voor begeleiding onderwijsprojecten, Zelfstandig trainer, consultant en coach.

Terug naar overzicht van workshops