Dag van de leerzorg in het s.o. - Workshops reeks 1 (10:45 - 12:05)

Keuze Lesgever
1.01 Zijn ze mee? Snel en zonder meerwerk formatief evalueren Peter Verlee

Formatief evalueren gebruik je om je lessen bij te sturen, te beslissen of leerlingen remediëring dan wel extra uitdagingen nodig hebben, te kijken of je iets opnieuw moet uitleggen. Maar huistaken brengen, naast de administratie, een hoop verbeterwerk met zich mee en een test komt gewoon te laat. Dat kan anders.

We onderzoeken enkele geteste technieken die je je les, terwijl je ze geeft, of ten laatste bij het verlaten van de klas, helpen evalueren. We leren praktische tips en technieken die je snel inzicht kunnen geven in het niveau van de klas en individuele leerlingen.


1.02 Dyscalculie: mythen versus feiten Kiran Vanbinst

Tijdens dit seminarie focussen we op de vraag ‘Wat is dyscalculie?’. De neurocognitieve oorsprong van dyscalculie en rekenproblemen worden besproken, alsook de gevolgen ervan op korte en lange termijn. We gaan tevens in op bestaande mythen (of feiten?!) zoals ‘Jongens zijn beter in wiskunde dan meisjes’ en zoeken antwoorden op vragen zoals: ‘Kunnen dieren rekenen?’ en ‘Zijn de menselijke hersenen voorgeprogrammeerd om te rekenen?’.


1.03 Help, mijn hoofd ontploft! Over hoe de wereld binnenkomt bij mensen met autisme (VOLZET) Els Smekens

Mensen met autisme nemen de wereld op een andere manier waar.  Zelf beschrijven ze hun autisme vaak als : anders horen, zien, voelen, ruiken, …  Welke gevolgen heeft deze andere waarneming op hun leren en leven in de klas ?  Ook de andere manier van denken van jongeren  met autisme heeft gevolgen voor hun leren. Aan de hand van concrete voorbeelden wordt duidelijk welke moeilijkheden jongeren met ASS in onze klassen ervaren.  Concrete tips helpen je op weg om jouw klas of school autisme – vriendelijker te maken.

Zo kom je te weten waarom een bepaalde jongen met autisme in de winter minder goed kan opletten.  En waarom een andere jongen heel ‘lichtgeraakt’ reageert als iemand hem per ongeluk op zijn teen trapt.  De link wordt gelegd naar het gedrag van mensen met autisme, dat soms moeilijk te begrijpen lijkt. 

Dit is een praktische vorming, met duidelijke linken naar je eigen praktijk.


1.04 Leerzorg: van acties naar beleid of andersom? (VOLZET) Dirk Lenaerts

In scholen gonst het van activiteiten die het leren van leerlingen bevorderen. De lijst is vaak indrukwekkend en vergt veel tijd en energie van diegenen die deze acties uitvoeren en coördineren. Echter, de vele bomen (acties) zorgen er soms voor dat men het bos (Leerzorgbeleid) niet meer ziet. In deze interactieve workshop worden handvatten aangereikt om ‘het bos’ (terug) te zien.

We staan eerst even stil bij het concept ‘Beleid voeren’ zodat we hiermee concreet aan de slag kunnen gaan binnen het domein leerzorg. Wat is leerzorg? Hoe voer je een leerzorgbeleid? Hoe zet je een zorgvisie om in de praktijk of doe je het liever andersom?

Aan de hand van de leeracties die de deelnemers aanbrengen staat we stil bij de centrale vraag: “Wie doet Wat, Wanneer en Waarom gebeurt dit zo?”. Op die manier wordt een ordeningskader opgebouwd waarmee de deelnemers binnen de school hun leerzorgbeleid kunnen opzetten, aftoetsen en schooleigen maken.


1.05 Inzet op de brede basiszorg: de leerkracht doet ertoe! (VOLZET) Maaike Loncke

GO! Atheneum Schoten-Schilde is een school met een 900-tal leerlingen, verspreid over A-stroom, B-stroom, ASO, TSO en BSO. De leerlingenpopulatie vertoont een grote diversiteit, zowel op het vlak van sociaaleconomische en talige achtergronden, als op het vlak van leerontwikkeling en gedrag.

Deze grote diversiteit buigt de school om tot een kans om de traditionele structuren en manieren van lesgeven tegen het licht te houden en waar nodig te hervormen. Via verschillende initiatieven wordt sterk ingezet op de brede basiszorg. Zo investeert de school in de vorming van haar leerkrachten in binnenklasdifferentiatie en taalontwikkelend lesgeven. Daarnaast bieden frequente overlegmomenten tussen de leerkrachten van een klas ruimte om leerzorg, attitude, socio-emotioneel welzijn en onderwijsloopbaanbegeleiding van de leerlingen kort op te volgen. Een individueel handelingsplan, waarin het profiel en de onderwijsbehoeften van de leerling in kaart worden gebracht, vormt daarbij de leidraad. Leerkrachten versterken elkaar via o.a. overleg, co-teaching en collegiale visitatie.


1.06 Buitenschools verworven competenties gebruiken op school Wouter Smets

De Schola-tool is een instrument dat leraars en leerlingenbegeleiders op school kunnen gebruiken om zicht te krijgen op de competenties die leerlingen buiten de school ontwikkelen (bijvoorbeeld in vrijwilligerswerk). Veel leerlingen tonen buiten de school een heel ander gelaat dan in de klas. In de sport- of jeugdclub of in andere engagementen bloeien ze open op een manier die we in de klas soms niet zouden verwachten. Door in kaart te brengen wat jongeren buiten de klas doen en leren, proberen we enerzijds een hechtere band met de leerlingen op te bouwen om zo ook binnen de school een sterker leef- en leerproces te creëren. Anderzijds helpt de tool om deze leerlingen zelf bewust(er) te laten worden van hun competenties en sterktes en hoe deze in te zetten in schoolverband. We willen dus de brug maken tussen het leren buiten school en het leren binnen schoolverband. De Schola-tool is in de eerste plaats bedoeld voor jongeren die het niet makkelijk hebben op school (vroege schoolverlaters), maar kan in principe gebruikt worden voor alle leerlingen in het secundair onderwijs.


Terug naar overzicht van workshops