STEM in het basisonderwijs - Workshops reeks 2 (12:55 - 14:10)

Keuze Lesgever
2.01 Van techniek tot STEM in de lagere school Koen Pierlet

Koen Pierlet werkte jarenlang in het (Bu)BaO en is nu educatief medewerker bij RVO-Society. Zo is hij bijna elke dag in een andere school om met het team aan de slag te gaan met ‘Techniek en STEM’.

Ook in het basisonderwijs evolueren we stilaan naar STEM. Hoe kun je wetenschap, technologie, engineering en wiskunde aan bod laten komen in je activiteiten of hoe maak je van een techniek-activiteit een goede STEM-activiteit?

Als je aan 'Techniek' werkt in je klas, is het slechts een kleine stap naar 'STEM'. In deze sessie integreren we natuurwetenschappen, onderzoekend leren, ontwerpen, realiseren én wiskunde. Van een eenvoudige techniekactiviteit maken we een STEM-activiteit.  Een hands-on sessie waarbij jouw STEM-vaardigheden zeker van pas komen!

(deze sessie is geschikt voor alle graden lager onderwijs)


2.02 Wetenschap en techniek: (n)iets voor kleuters? Wendy Van Moer

Wendy Van Moer, dr. Ingenieurswetenschappen. Als docent aan de VUB en University of Gavle (Zweden) heeft ze een jarenlange ervaring opgebouwd in het geven van technologie gerelateerde vakken. Momenteel geeft ze als zelfstandig lesgever haar passie door aan de schoolgaande jeugd om zo hun enthousiasme voor wetenschappen en technologie aan te wakkeren.

Je ontdekt als leerkracht van het kleuteronderwijs dat ook kleuters perfecte wetenschappers zijn. Techniek is overal aanwezig! Alleen moet je de juiste bril opzetten om het te zien. Tijdens deze sessie leer je naar het leven kijken met een techniek-bril en krijg je een overzicht van verschillende praktische methodes om kleuters op een speelse manier in contact te brengen met wetenschappen en techniek. De sessie is doorspekt met concrete en praktische voorbeelden die onmiddellijk kunnen toegepast worden in de klas. Omdat je wetenschappen en techniek alleen kan leren ontdekken door te DOEN, zal je ook de kans krijgen om te DOEN! Je gaat naar huis met een rugzak boordevol ideeën!

(deze sessie is geschikt voor het kleuteronderwijs)


2.03 Creatief, onderzoekend en probleemoplossend aan de slag met stappenplannen Bea Merckx

Bea Merckx is burgerlijk materiaalkundig ingenieur, licentiaat in de biologie, doctor in de Wetenschappen Ze is als docent verbonden aan de opleiding Bachelor in het onderwijs (Arteveldehogeschool) en werkte mee aan diverse onderzoeks- en dienstverleningsprojecten m.b.t. STEM en Educatie voor Duurzame Ontwikkeling.

Tijdens deze sessie willen we leraren laten ervaren hoe ze, vertrekkend van bestaande proefjes of stappenplannen van het internet of uit boeken, activiteiten kunnen uitwerken waarin kinderen worden uitgedaagd om te onderzoeken of probleemoplossend te denken.

(deze sessie is geschikt voor alle graden lager onderwijs)


2.04 Circuit board Henk Vanden Herrewegen

Henk Vanden Herrewegen, leerkracht wetenschappen. Oprichter Fablab Erpe-Mere, fablab-coach, coach steamclubs en coach coderdojo’s (gratis programmeerclubs).

We leren op een eenvoudige manier de basisbegrippen uit de elektriciteit. We experimenteren met zoemers, lampjes, motortjes, schakelaars en ventilatortjes. Ontdekken door te doen! Circuit boards koop je niet maar maak je gewoon zelf! Bovendien krijg je enkele uitgewerkte basisopdrachten in verband met elektriciteit.

(deze sessie is geschikt voor de 3de graad lager onderwijs)


2.05 Ga eenvoudig om met STEM in de kleuterklas Patrick Van Luchene

Patrick Van Luchene, STEM-leerkracht BuBaO De Veerboot in Deinze.

Leerlingen neem je mee op pad, je laat ze ontdekken, creëren, onderzoeken en fantaseren waarbij je als begeleider dit proces begeleidt en impulsen geeft waar nodig. STEM is eenvoudig en moet niet gaan om grootse dingen. Je hebt geen duur materiaal nodig om een les STEM vorm te geven. 

Hoe ga ik met beperkte middelen aan de slag om kinderen toch aan STEM te laten doen? Is Engineering niet te moeilijk en te ver gegrepen? Wat kan ik gedurende een heel schooljaar doen om de kinderen te boeien? Waar haal ik materiaal? Hoe ga ik praktisch aan de slag met zo'n groep kinderen en jongeren? Hoe hou ik overzicht?... Vele vragen en vele opmerkingen waar we een antwoord proberen op te geven en praktische tips hoe ik aan de slag ga in mijn atelier.

(deze sessie is geschikt voor het kleuteronderwijs)


2.06 DIY Microscopie Niek D'Hondt

Niek D’Hondt, wetenschapscommunicator die mee aan de wieg stond van het eerste doe-het-zelf-biolabo in Vlaanderen, ReaGent. Niek is verantwoordelijk voor het ontwikkelen van workshops in Ekoli. Ekoli brengt wetenschappen in de praktijk voor kansengroepen, jongeren van 6 tot 18 jaar en leerkrachten met praktische en moderne workshops op maat.

Hoewel ook microscopie enorme revoluties heeft doorstaan, blijft het basisprincipe een onmisbare bouwsteen om de natuur te ontdekken. Om leerlingen hiermee op een actieve manier in aanraking te brengen, leren we jullie in deze sessie hoe jullie ze zelf een microscoop van goedkope en eenvoudige materialen zoals karton kan laten maken. De microscoop wordt met een smartphone gebruikt en is een zeer leuke tool om leerlingen foto’s en filmpjes te laten maken van kleine insecten en watervlooien als eerste kennismaking met onderzoek in de natuur.

(deze sessie is geschikt voor de 2de en 3de graad lager onderwijs; wie over een smartphone beschikt, houdt hem best bij de hand tijdens deze sessie)


2.07 AFGELAST - Creatieve toepassingen met Scratch en Makey Makey (VOLZET) Gino Vanherweghe

Gino Vanherweghe, nascholer ICT en stafmedewerker Eekhout Academy.

De speelse en eenvoudige programmeertaal Scratch (alsof je met lego aan het bouwen bent) is de basis om aan de slag te gaan met programmeren. Je leert de basisbeginselen van het programmeren en maakt snel een animatie, een rekenspel, een game…

Met een Makey Makey ga je de creatieve toer op en geef je het Scratch-programmaatje nét dat ietsje meer: een zelfgebouwde gamecontroller, een snoep-drumstel, een fruit-piano, een werpspelletje…

(deze sessie is geschikt voor de 3de graad lager onderwijs)


Terug naar overzicht van workshops