Dag van het economieonderwijs: Economie uitgedaagd! - Workshops - ronde 2 (13:00 - 14:20)
Keuze |
Lesgever |
2.1 Postervoorstelling door studenten van de academische lerarenopleiding (VOLZET) |
|
Studenten van de academische lerarenopleiding zijn in groepjes creatief aan de slag gegaan met de nieuwe eindtermen voor de studierichting Economische Wetenschappen in de Doorstroomfinaliteit, tweede graad, telkens met veel aandacht voor een motiverende, activerende en differentiërende aanpak. Ze stellen graag hun uitwerking voor via posters, telkens gevolgd door uitwisseling van gedachten. Er zijn verschillende rondes waarbij je telkens een andere posterpresentatie kan bijwonen. Het wordt een boeiende ontmoeting waardoor je - als kritische vriend - de toekomstige leerkrachten een hart onder de riem kan steken en samen ideeën kan opdoen. Doelgroep: alle deelnemers.
|
2.2 LeerKRACHT in een ondernemende leercontext |
Ben Peeters |
De eindterm ‘zin voor initiatief en ondernemingszin’ is één van de zogenoemd transversale eindtermen die nieuw binnengebracht zijn in het secundair onderwijs. Transversaal betekent dat dit niet aan één vak gekoppeld wordt, maar breed toepasbaar is. Maar wat betekent dat dan in de praktijk? In deze werkwinkel krijg je eerst de theoretische kaders mee waar de eindterm op stoelt. Aan de hand van het STEP-model en EntreComp krijg je duiding over de term ondernemingszin en hoe dit aansluit bij een ondernemende leercontext. Aan de hand van enkele praktijkvoorbeelden ontdek je hoe je competentiegericht onderwijs vorm kan geven. Je krijgt de kans om een eigen lesonderwerp voor te leggen. Tot slot volgt nog een korte voorstelling van de mogelijkheden die Vlajo je als leerkracht ter beschikking stelt om je te ondersteunen bij het creëren van je eigen ondernemende leercontext. Lesgever: Ben Peeters, Vlajo hoofdcoördinator, werkt sinds 2006 bij Vlajo en is sinds dat jaar actief bezig met het integreren van ondernemingszin in onderwijspraktijken. De eerste jaren was dit gericht op het basisonderwijs. Nadien kreeg hij de uitdaging om competentiegericht onderwijs, met ondernemingszin centraal, in secundair onderwijs te verankeren. Ben is actief betrokken bij de realisatie van de onderwijsvernieuwing in het secundair onderwijs. Doelgroep: leerkrachten 2de of 3de graad, beleidsmedewerkers of (pedagogisch) directeurs Secundair Onderwijs die actief aan de slag willen met de eindterm ondernemingszin. Ondernemingszin is breed gekaderd en kan in elk vak aan bod komen.
|
2.3 Didactisch aan de slag met Het Archief voor Onderwijs |
Charlotte Matthys |
Het Archief voor Onderwijs heeft een schat aan audiovisueel materiaal, maar hoe verwerk je dit materiaal tot een kwaliteitsvolle digitale les? In deze sessie vertrek je vanuit de didactische tips op onze inspiratiepagina met focus op digitale didactiek en pas je deze toe op voorbeelden voor het vak economie. Je oefent aan de hand van praktijkvoorbeelden uit de lesklare collecties op Het Archief voor Onderwijs en je ontdekt hoe je deze concreet kan toepassen in je eigen lespraktijk. Lesgever: Charlotte Matthys werkt als gedetacheerd leerkracht bij Het Archief voor Onderwijs. Haar doel is andere leerkrachten de mogelijkheden van audiovisueel materiaal in de klas te helpen ontdekken, en de betrokkenheid van leerlingen te verhogen – geen passieve consumptie, maar actieve participatie. Doelgroep: leerkrachten economie, handelsvakken, economische & financiële competenties, en transversale doelen. Leerkrachten die op zoek zijn naar kwalitatief audiovisueel materiaal en naar vernieuwende manieren en didactische tips om audiovisueel materiaal in te zetten in hun lessen.
|
Terug naar overzicht van workshops
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.