Focus op OKAN - Workshops - ronde 2 (11:00 - 12:15)

Keuze Lesgever
workshop 2.01 Kijken naar anderen vanuit je eigen referentiekader: inzichten en tools (deel 2) Wim Vaerewyck

Deze workshop bestaat uit twee delen; duid ook workshop 1.01 aan bij inschrijving!

Voor de inhoud van deze workshop: zie ronde 1 - workshop 1.01.


workshop 2.02 Motiveren van leerlingen die hun verblijf hier als tijdelijk beschouwen. Hoe breng je hen tot leren? (herhaling) (VOLZET) Dominique Roos

Leerlingen in OKAN-onderwijs tot leren brengen is niet altijd een evidentie, zeker niet als de terugkeer naar het land van herkomst dreigt en/of ze hun verblijf zelf als tijdelijk beschouwen. Ze lijken weinig gemotiveerd voor ‘leren’ en zien het naar school gaan als een verplichting. Intussen weet je dat je intrinsieke motivatie bij kinderen en jongeren niet kan afdwingen. Toch heb je als OKAN-leerkracht een aantal middelen tot jouw beschikking die bepalend zijn voor de motivatie van jouw leerlingen; ook al zijn deze maar kortstondig bij ons.

In deze workshop leer je:

  • wat kinderen en jongeren uit verschillende herkomstlanden beweegt;
  • wat er bekend is over het motiveren van kinderen en jongeren vanuit de wetenschap;
  • welke houding van jou als leerkracht ervoor kan zorgen dat jouw leerlingen een intrinsieke dan wel extrinsieke motivatie ontwikkelen om tot leren te komen.

Deze workshop richt zich tot leerkrachten, zorgleerkrachten en leerlingbegeleiders.

Dominique Roos is reeds decennialang werkzaam in de onderwijs-en managementwereld. Zij is een executive en business coach en ondersteunt professionals binnen het onderwijsveld en lokale en federale overheden zowel in het HR management, teamontwikkeling en het motiveren van moeilijke doelgroepen.

Deze workshop is een herhaling van ronde 1 - workshop 1.02


workshop 2.03 Concreet aan de slag met de ontwikkelingsdoelen (VOLZET) Youri Vande Sande

De ontwikkelingsdoelen voor OKAN zijn de leidraad om met deze groep leerlingen aan de slag te gaan. Je kent ze allemaal, maar weet je wel wat ze precies inhouden? In deze workshop ga je linken leggen tussen de ontwikkelingsdoelen en ontdek je de achterliggende visie. De focus ligt vooral op het concreet vertalen van deze doelen in materiaal en het linken ervan met jouw lesmateriaal. Kloppen deze huidige koppelingen wel?

Deze workshop is vooral bedoeld voor startende leerkrachten in OKAN, die werken rond de taaldoelen.

Youri Vande Sande is pedagogisch adviseur voor het Provinciaal Onderwijs Vlaanderen. Hij is vooral bezig met curriculumbouw en leerlingenbegeleiding. Hij begeleidt ook OKAN-leerkrachten, voornamelijk bij het afstemmen van de lessen op de ontwikkelingsdoelen. Daarnaast gaat hij ook aan de slag om vervolgschoolcoaches te versterken in hun opdracht naar expertiseoverdracht en -opbouw toe.


workshop 2.04 Verhaal uit de praktijk - TNA Antwerpen: Schakelen?! OKAN-leerlingen voorbereiden op arbeidsmarkt of reguliere opleiding (VOLZET) Sanne Robinet

Al vele jaren is het Technicum een school die veel leerlingen vanuit OKAN een plekje geeft in het regulier onderwijs. Sinds april 2022 hebben zij ook een OKAN-afdeling. In september zijn zij met een enthousiast team gestart met twee schakeltrajecten: een werkschakel en een technische schakel. Vanuit hun knowhow over beroepen en studierichtingen proberen ze de leerlingen klaar te stomen voor de arbeidsmarkt of voor een reguliere opleiding binnen het secundair onderwijs. Deze schakeltrajecten zijn bedoeld voor OKAN-leerlingen die nog niet klaar zijn voor deze overstap, omdat ze op een aantal vlakken nog extra ondersteuning kunnen gebruiken.

Deze workshop gaat dieper in op de inhoudelijke invulling van deze schakeltrajecten en belicht het proces dat de school hier doorlopen heeft. Verwacht geen kant en klaar pakket om in september ook een werk- en/of schakeltraject te starten, maar vooral veel en eerlijke tips en tricks, do en don’ts.

Deze workshop richt zich tot OKAN-leerkrachten, coördinatoren, directeurs. Bij uitbreiding: voor iedereen die interesse heeft om te werken binnen een schakeltraject of om een schakeltraject op te starten op zijn of haar school.

Sanne Robinet geeft al 7 jaar les op het Technicum. Eerst als leerkracht algemene vakken (PAV, Frans) in combinatie met taalcoach en taalanker. In 2022 startte ze mee de OKAN-afdeling op in de Londenstraat. Sinds september 2022 is ze leerlingbegeleiding OKAN en coördinator OKAN van de afdeling in de Londenstraat en Linkeroever.


workshop 2.05 Inzicht in taalverwerving en transfer naar je lespraktijk Sabine Van Steenbergen

In deze workshop krijg je inzicht in de taalverwerving van de moedertaal en de tweede taal en de invloed ervan op de leerbaarheid. Je zet samen de stap naar de lespraktijk zodat je met deze inzichten leerlinggericht aan de slag kan gaan.

Deze workshop richt zich tot OKAN-leerkrachten.

Sabine Van Steenbergen is coördinator OKAN +, vervolgcoach en ondersteuner ex-OKAN-leerlingen.


workshop 2.06 Verhaal uit de praktijk - IMS Antwerpen: Van ex-OKAN naar regulier: data-analyse om (ex-OKAN)leerlingen zo efficiƫnt mogelijk te (her)oriƫnteren (VOLZET) Dimitri Meurrens
Lieve Rampelbergh

In scholen zitten alsmaar meer leerlingen met een OKAN-verleden. Dat is niet altijd gemakkelijk, noch voor de leerlingen, noch voor de leerkrachten… Aan de hand van data-analyse zoeken we naar manieren om (ex-)OKAN-leerlingen zo efficiënt mogelijk te (her)oriënteren in het reguliere onderwijs.

Deze workshop richt zich tot leerkrachten, vervolgcoaches, directies… van scholen met OKAN-leerlingen of scholen waar ex-OKAN-leerlingen terecht komen.

Dimitri Meurrens is sinds 2014 directeur van IMS Borgerhout. Daarvoor was hij 15 jaar leerkracht godsdienst en esthetica in dezelfde school.

Lieve Rampelbergh is sinds 2020 adjunct-directeur van IMS Borgerhout. Daarvoor was ze leerkracht Nederlands-Engels, coördinator en vestigingsverantwoordelijke op dezelfde school.


Terug naar overzicht van workshops