Dag van het Ondersteunend Personeel - Workshops ronde 2 (12:45 - 14:00)

Keuze Lesgever
Sessie 2.a - Ontspanningstechnieken ontdekken. Breng jezelf tot rust Linda Strybos

Stress is een natuurlijk beschermingsmechanisme van het lichaam tegen externe prikkels.
Af en toe een stressgevoel ervaren kan op zich dus geen kwaad, maar chronische stress tast op termijn het afweersysteem aan en kan tot allerlei klachten en ziekten leiden.
In deze DOE-workshop leer je eenvoudige tools om diep contact te maken met het lichaam en opnieuw een gevoel van basisrust te ervaren.
De oefeningen zijn laagdrempelig, gemakkelijk uit te voeren en geschikt om thuis zelf toe te passen.
Komen o.a. aan bod: spierontspanningsoefeningen, bewust ademen, mindfulness en qi gong.  Een weldaad voor je lichaam en geest!

Linda Strybos heeft ruime ervaring in de onderwijswereld als lesgever, ondersteunend personeel en stafmedewerker scholengemeenschap / schoolbestuur.
Zij is ook persoonlijkheidscoach in de complementaire psychosociale zorg en energetisch therapeut bij Esselle Coaching.

 


Sessie 2.b - Omgaan met een overlijden met ernstige impact op je school (deel 1 van 2) Luc Claessens

Deze workshop bestaat uit twee delen; duid ook sessie 3.b aan bij inschrijving!

Een ongeluk op weg van, naar of op school, op schoolreis, agressie met dodelijke afloop, zelfdoding op school of daarbuiten, (plots) overlijden om medische redenen, … het zijn slechts enkele voorbeelden van impactvolle overlijdens waarmee je op school geconfronteerd kan worden. Dit op een ‘goede’ manier aanpakken is geen evidentie. Als secretariaatsmedewerker ben je in dergelijke situaties vaak een sterk betrokken persoon.
Hoewel de generieke aanpak in principe niet zo sterk verschilt van de aanpak van andere crisissituaties, zijn er toch een aantal specifieke vragen die je dan zal moeten beantwoorden.
Hoe geef je best taal aan de betrokkenheid en het verdriet dat je deelt met de (direct) betrokkenen?  Hoe kom je tot een aanpak op maat die rekening houdt met een aantal specifieke noden en verwachtingen van jezelf, je collega’s, leerlingen, ouders, anderen? Hoe baken je die verschillende doelgroepen en hun specifieke noden precies af? Wat doen anderen en wat kan/moet je als school zelf oppakken?
Om deze en andere vragen te beantwoorden deel en verken je een aantal pistes a.d.h.v. goede praktijkvoorbeelden rond afscheid nemen en rouwen, de (na)zorg voor de directe en de bredere omgeving, aanleggen van herdenkingsplekken en/of -momenten, … en zoom je vooral in op de mogelijke rol die secretariaatsmedewerkers hierin opnemen.

Luc Claessens was coördinator veilige scholen bij Stad Antwerpen. Hij traint schoolteams in het omgaan met crisissituaties in samenwerking met de dienst noodplanning, de rampencoördinator en de dienst communicatie van de Antwerpse politie.

 


Sessie 2.c - Vrijwilligerswerk: actueel overzicht van wet- en regelgeving Maxime Wauters

In onderwijs zijn heel wat vrijwilligers werkzaam. Maar wanneer spreek je nu precies over vrijwilligerswerk?
Tijdens deze sessie bespreek je het actuele overzicht van de wet- en regelgeving omtrent vrijwilligerswerk. Je krijgt antwoorden op vragen als: voor wie deze regels gelden, hoe de regels toegepast worden en welke modeldocumenten voorhanden zijn. Daarnaast ga je in op de toepasselijke verzekeringen en aansprakelijkheidsstelsels. Dit alles wordt geïllustreerd met verschillende voorbeelden.  

Maxime Wauters beschikt over een Master in de Rechten en meer dan 10 jaar ervaring als jurist. Thans is hij werkzaam bij de financiële en administratieve dienst van het Centrum Nascholing Onderwijs (UAntwerpen).


Sessie 2.d - Omgaan met agressie aan het onthaal (deel 2 van 2) Stijn Jacobs

Deze workshop bestaat uit twee delen; duid ook sessie 1.d aan bij inschrijving!

Voor de inhoud van deze sessie: zie Ronde 1 - sessie 1.d.


Terug naar overzicht van workshops