Dag van het economieonderwijs (oud) - Workshops - ronde 3 (14:35 - 15:50)

Keuze Lesgever
3.1 Duurzaamheid en economie: van vijand tot vriend Tom Kuppens

Hoe kan je de sleutelcompetentie duurzaamheid integreren in de lessen economie? Tijdens deze workshop leer je eerst waarom economen duurzaamheid toch maar beter omarmen in plaats van afstoten. Vervolgens onderzoeken we in de eindtermen voor ons vakgebied welke inhoudelijke aanknopingspunten er bestaan om met duurzaamheid aan de slag te gaan: van circulaire economie, duurzame businessmodellen zoals productdienstsystemen tot jawel, donuteconomie. Daarna word je ondergedompeld in de vakdidactische denkkaders voor duurzaamheidseducatie, waarbij het vooral de bedoeling is om écht tot een verandering in het denken en doen van je leerlingen te komen. Tot slot bieden we je vooral veel inspiratie: van baby steps tot grote sprongen om het economiecurriculum te verduurzamen.

Lesgever: Tom Kuppens is docent vakdidactiek economie en duurzaamheidseducatie aan de School voor Educatieve Studies van UHasselt en het Multidisciplinair Instituut Lerarenopleiding van VUB. Hij is tevens co-voorzitter van de COPERNICUS Alliance, het Europees netwerk over hoger onderwijs voor duurzame ontwikkeling.

Doelgroep: leerkrachten economie in alle finaliteiten van de 2de en 3de graad. 

Deze workshop is een herhaling van workshop 1.1 in ronde 1.


3.2 Economie en Computationeel denken? Een perfecte match! Morgane Kruglanski
Elisa David

Economie en computationeel denken combineren?! Dat kan! Tijdens deze nascholing maak je kennis met de concepten computationeel denken in de tweede graad, gekoppeld aan economische en financiële opdrachten. Denk maar aan een resultatenberekening, de verwerking van een aankoopfactuur, online betalingen, …  Een hele reeks inspirerende voorbeelden gecombineerd met handvaten, bieden jou een leidraad hoe je doelgericht ‘Computationeel denken’ kan integreren in je economisch-vak.  

Lesgevers: Morgane Kruglanski en Elisa David zijn reeds bij de opstart van de coding-academy CodeFever en haar spin-off FTRPRF betrokken bij het ontwikkelen en onderwijzen van het lesmateriaal. De kennis die CodeFever jaarlijks overlevert aan 6500 jongeren na de schooluren, wil FTRPRF graag vertalen naar het onderwijs.  

Doelgroep: leerkrachten de tweede graad secundair onderwijs. Je beschikt over een beperkte kennis van de basisconcepten computationeel denken in de eerste en tweede graad. Je hebt reeds wat ervaring met een (block-based)programmeertaal. 

Deze workshop is een herhaling van workshop 1.3 in ronde 1.


3.3 Ga transversaal met audiovisueel materiaal van Het Archief voor Onderwijs Charlotte Matthys

Het Archief voor Onderwijs is je ondertussen misschien als bekend als schatkist vol audiovisueel materiaal. Maar wist je dat we je nog zoveel meer te bieden hebben? In deze sessie vertrek je van onze inspiratiepagina om de mogelijkheden van Het Archief voor Onderwijs te verkennen. Zo zie je hoe je snel en makkellijk materiaal vindt bij de economische en financiële sleutelcompetenties, en verder transversaal geïnspireerd kan worden. Je duikt in ons aanbod, leert hoe je audio en video kan vinden en bewaren, en ziet hoe je fragmenten kan verzamelen in een collectie. Dit alles resulteert in het maken van een opdracht voor je leerlingen.

Lesgever: Charlotte Matthys werkt als gedetacheerd leerkracht bij Het Archief voor Onderwijs. Haar doel is andere leerkrachten de mogelijkheden van audiovisueel materiaal in de klas te helpen ontdekken, en de betrokkenheid van leerlingen te verhogen – geen passieve consumptie, maar actieve participatie.

Doelgroep: leerkrachten economie en handelsvakken in het secundair. Alle leerkrachten die hun leerlingen economische en financiële competenties willen aanleren. Leerkrachten die transversale doelen willen bereiken maar ondersteuning nodig hebben bij het vinden van materiaal.

Deze workshop is een herhaling van workshop 2.3 in ronde 2.


3.4 Let me digi-teach you! Pieter Sprangers

Vervangen we in de toekomst alle papieren leermiddelen door digitale leermiddelen? Wie is de digital twin voor een leraar? Worden leraren in de toekomst vervangen door robots?
Wat betekenen begrippen als AI, VR, AR, immersive learning, … en welke meerwaarde hebben ze voor onze klaspraktijk ?
Wat is EdTech? Wat is de meerwaarde ervan voor onze onderwijskundige kernpraktijk? Wat is het economisch belang van EdTech? Wat zijn kwaliteitsvolle voorbeelden van EdTech, ook toegepast voor economie, en hoe scheid je het kaf van het koren?
Hoe geven we als leraar economie een krachtige digitale didactiek vorm?
Vele interessante vragen rijzen in onze digitaal-uitdagende tijd. In deze sessie behandelen we samen deze thema’s en ontdekken we hoe ze te integreren in kwaliteitsvolle lessen.

Lesgever: Pieter Sprangers is deeltijds academisch werkzaam als docent en wetenschappelijk onderzoeker verbonden aan de Universiteit Antwerpen, Karel de Grote Hogeschool en AP Hogeschool. Verder is hij werkzaam als onderwijsdesigner en procesbegeleider in scholen bij ‘domo de refontiro’

Doelgroep: leerkrachten economie en aanverwante vakken.


Terug naar overzicht van workshops

CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.