Focus op OKAN - Workshops - ronde 3 (13:00 - 14:15)

Keuze Lesgever
workshop 3.01 Verhaal uit de praktijk: Curriculum in KOZI Merksem, meer dan alleen Nederlands Anabel Wilboorts

Tijdens deze workshop krijg je een kijk op de vakken die in het curriculum zitten. Na het kort schetsen van de verschillende inhouden, leg je de focus op wanneer welke vakken worden aangeboden: Taalbad Nederlands, Taal op Maat, Persoonlijke Ontwikkelingsplan, Wiskunde, Frans en ICT. Je gaat dieper in op de redenen waarom  bepaalde inhouden zijn opgenomen. Doel is namelijk niet enkel Nederlands aan te bieden, maar ook ervoor te zorgen dat de leerlingen weerbaarder staan voor hun vervolgtraject.

Deze workshop richt zicht tot startende OKAN-scholen en leerkrachten, die zoekende zijn in wat ze kunnen aanbieden aan OKAN-leerlingen.

KOZI Stedelijk Onderwijs is een OKAN-school met 225 leerlingen verspreid over twee campussen. Anabel Wilboorts geeft zelf les op de campus in Merksem en deed hiervoor ervaring op binnen twee andere OKAN-scholen.


workshop 3.02 Hoe contextueel werken met jongeren wiens context niet in Belgiƫ ligt? (VOLZET) Ruth Ramaekers

In deze workshop leer je hoe je met het genogram de context van een leerling in kaart kan brengen. Het is een manier om op een niet bedreigende, feitelijke manier de leerling te laten vertellen over de context, ook wanneer er nare dingen gebeurden of de familie ver weg is. Jij houdt de regie over het gesprek, maar de leerling krijgt ruimte om zelf de gespreksinhoud te bepalen. Vaak blijkt deze techniek uitnodigend.

Deze workshop richt zich tot leerlingenbegeleiders, zorgleerkrachten, vertrouwenspersonen binnen een OKAN-context.

Ruth Ramaekers werkt bijna 20 jaar in de jeugdhulpverlening met kwetsbare jongeren en hun gezinnen (consulent bijzondere jeugdzorg, Stedelijk CLB Antwerpen, leerlingbegeleiding OKAN SL Offerande) en is ook therapeutisch geschoold (4-jarige opleiding Contextuele Therapie). Op dit moment werkt zij in het Stedelijk Lyceum Offerande aan het zorgbeleid en is ze leerlingenbegeleider van een aantal OKAN-klassen.


workshop 3.03 Verhaal uit de praktijk - KSD Diest: Inzetten op structuur en verbinding in je OKAN-klas: een pro-actieve aanpak (VOLZET) Catherine Soenens

Deze workshop focust op proactieve methodieken om structuur en verbinding tot stand te brengen in je OKAN-klas:

1. De methodiek van de proactieve cirkel: Start elke OKAN-week met een klasgesprek.

Je krijgt een toelichting hoe je op een vast moment, in elke klas, met elkaar in gesprek kan gaan. Aan de hand van duidelijke spelregels ga je geen enkel onderwerp uit de weg. Iedereen krijgt een gelijkwaardige positie, gelijke aandacht en niemand kan zich verbergen.

2. OKAN-leerlingen hebben nood aan voorspelbaarheid en structuur: Vermijd chaos, misverstanden en hevige reacties door al je communicatie rond het schoolse leven te bundelen.

Catherine toont je hoe ze op een vast moment in de week, in elke klas, ruimte maken voor heldere en duidelijke communicatie rond afspraken, aanvullingen op de kalender, wijzigingen van uurroosters, stagiairs, nieuwe activiteiten en projecten, kortom: alle veranderingen.

Deze workshop richt zich tot OKAN-coördinatoren, OKAN-leerlingbegeleiders en OKAN-leerkrachten.

Catherine Soenens is de directeur OKAN van KSD (Katholieke Scholen Diest).


workshop 3.04 Lezen en schrijven in de Alfa-klas Emma Lansens

In deze workshop leer je vijf essentiële leesvaardigheden kennen. Je krijgt inzichten en praktische tools om elk van deze vaardigheden te onderwijzen en oefenen met je leerlingen. Je onderzoekt hoe de hersenen leren lezen en wat dat betekent voor het leesonderwijs. Je bekijkt de voor- en nadelen van het ‘lopend schrift’. Je maakt kennis met verschillende werkvormen om activerend en doelgericht lees- en schrijfonderwijs aan te bieden.

Deze workshop is gericht op leerkrachten en begeleiders van jongeren die nog niet gealfabetiseerd zijn of moeite hebben bij het leren lezen en schrijven. Ook anderen die geïnteresseerd zijn in het proces van alfabetisering zijn welkom.

Emma Lansens behaalde het diploma van leerkracht lager onderwijs en Agogische Wetenschappen. Zij werkte enkele jaren als zorgcoördinator en klasleerkracht in een tweetalige lagere school in de Dominicaanse Republiek. Terug in België vond zij eerst haar plek als begeleider van AN’ers in het lager onderwijs en nadien in de OKAN Alfa-klas.


workshop 3.05 Reflectieoefening: terug- en vooruitkijken Fabio Severini

Welkom in het OKAN-onderwijs, de werkomgeving bij uitstek waar jij als professional wordt uitgedaagd om zelf steeds bij te leren en je praktijk te optimaliseren. Tijdens deze workshop krijg je kans om te leren over verschillende formele en informele activiteiten die jouw persoonlijke en professionele ontwikkeling kunnen stimuleren. Je ontdekt samen met de andere deelnemers de kracht van coaching en zelfcoaching en bekijkt hoe je deze effectief kunt inzetten om jouw competenties uit te bouwen. Hierbij laat je het persoonlijk ontwikkelingsplan even los en leg je de focus op de praktische uitvoering ervan en het monitoren van je eigen groeiproces. Door de kracht van oefenen te benutten en te kijken naar de nieuwste trends en ontwikkelingen, zal je beter in staat zijn om jouw leerlingen te ondersteunen en te inspireren.

Deze workshop richt zich tot startende leraren, vervolgschoolcoaches en leerlingenbegeleiders OKAN, ervaren leraren die een nieuwe uitdaging aangaan en beleidsmakers die inzicht willen verwerven in de groeinoden van onderwijzend personeel.

Fabio Severini is pedagogisch adviseur voor het Provinciaal Onderwijs Antwerpen. Door zijn eigen praktijkervaring als leraar, maar ook door dagelijks startende leerkrachten en beleidsmedewerkers in diverse contexten te begeleiden, begrijpt hij ook ervaringsgericht de uitdagingen en complexiteit van het onderwijs. Hij helpt onderwijsprofessionals om aan te sluiten bij hun behoeften en om effectieve strategieën te ontwikkelen om de verdere professionele groei te verwezenlijken.


workshop 3.06 Verhaal uit de praktijk - KA Hoboken: De vervolgschoolcoach en de loopbaan van de (ex-)OKAN-leerling (VOLZET) Jan Van der Vloedt
Max Renier

Om een goede doorstroom te verzekeren, helpt de vervolgschoolcoach (VVC) de OKAN-leerling zoeken naar een passende studierichting en vervolgschool. De VVC volgt de leerling nog minimum 1 jaar op.
In een interactieve workshop neem je samen met je collega’s de dagdagelijkse activiteiten van deze persoon onder de loep: de overlegmomenten met de leerlingen en de ouders, met de leerkrachten en de leerlingenbegeleiders; de zoektocht naar de talenten en interessegebieden van de leerlingen; het organiseren van snuffel- en doorstroomstages; het opmaken van een gefundeerd doorstroomdossier; de warme overdracht en het monitoren van de verdere schoolloopbaan. Je rondt af met een blik op de mogelijke taakinvulling rond ondersteuning van de vervolgschool.

Deze workshop wil inspiratie bieden voor iedereen die met (ex-)OKAN-leerlingen te maken krijgt, in het bijzonder (startende) vervolgschoolcoaches en coördinatoren, alsook taalankers en/of leerlingenbegeleiders van de vervolgscholen.

Jan Van der Vloedt is licentiaat in de Communicatiewetenschappen en volgde het Postgraduaat NT2-didactiek aan de K.U.Leuven. Hij was van 2015 tot 2022 lesgever OKAN in GO! Atheneum Hoboken en werkt daar sinds dit schooljaar als vervolgschoolcoach.

Max Renier, Master in het Sociaal Werk, maakt sinds 2019 deel uit van het OKAN-team van het GO! Atheneum Hoboken. Hij gelooft sterk in sport en vrije tijd als middel om jongeren extra kansen te bieden. Sinds dit schooljaar begeleidt hij als vervolgschoolcoach leerlingen op maat in hun (vervolg)traject.


Terug naar overzicht van workshops