Je kan 4 profielen onderscheiden van leerlingen die extra taalondersteuning kunnen gebruiken:
- Nederlandsetaalleerders
- Leerlingen met een taalontwikkelingsachterstand
- Leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis
- Leerlingen met lees- en/of spellingsmoeilijkheden
Elk profiel kent specifieke oorzaken van mogelijke taalproblemen en heeft eigen noden rond taalsteun.
Meer weten?
Welke leerlingen hebben nood aan taalsteun? - uit Praktijkgids p. 6-101
Bronnen
1 Geudens, A., Schraeyen, K., Taelman, H., Trioen, M., Casteleyn, J., Simons, M., & Smits, T.F.H. (2021). Bouwstenen voor effectieve taaltrajecten. Praktijkgids voor taalondersteuning in het kleuter-, lager en secundair onderwijs. Antwerpen: Universiteit Antwerpen
Te raadplegen via www.uantwerpen.be/nl/projecten/taaltrajecten/praktijkgids/.
De paginaverwijzingen naar de praktijkgids zijn steeds de pagina’s van de praktijkgids die gratis downloadbaar is via bovenstaande website.
Wil je de praktijkgids liever lezen in boekvorm, dan vind je hieronder de referentie:
Casteleyn, J., Geudens, A., Schraeyen, K., Taelman, H., Trioen, M., Simons, M., Smits, T.F.H. (2022). Taal in de klas. Zes bouwstenen voor effectieve taaltrajecten. Lannoo.