1 Het meerlagig ondersteuningsmodel
Het meerlagig ondersteuningsmodel biedt een gestructureerd kader om ondersteunende acties te organiseren voor kinderen die extra taalondersteuning nodig hebben. Het is een continuüm dat vertrekt vanuit een effectieve klasaanpak waar alle leerlingen baat bij hebben (laag 1), en loopt tot buitenschoolse ondersteuning (laag 4).
Meer weten?
Bouwsteen 1: Vertrek vanuit een meerlagig ondersteuningsmodel - uit Praktijkgids pp 14-221
PowerPointpresentatie Het meerlagig ondersteuningsmodel - Taal+
Tip: Download de presentatie op je computer als pptx-bestand en speel de diavoorstelling af in PowerPoint zodat je de ingesproken toelichting kan horen.
Inspiratie?
Praktijkvoorbeeld De vertelcyclus - VBS Heilige Familie Berchem
Toolkit Extra leertijd - Leerpunt2
Fiche Haal je risicolezers uit de les voor extra ondersteuning - Les in lezen3
Praktijkvoorbeeld Laag 3 ondersteuning - Sint Jozefscollege Aalst:
Let op
- Monitor voortdurend en kijk naar de werkelijke onderwijsbehoeften van leerlingen, niet naar oppervlakkige leerlingenkenmerken.
Voorbeeld
Niet alle leerlingen met een andere thuistaal hebben een extra aanbod rond basiswoorden nodig.
- Werk preventief op laag 1 door in je basisaanbod principes mee te nemen die werkzaam zijn voor iedereen en extra ondersteuning bieden voor bepaalde leerlingen.
Voorbeeld
Aandacht voor articulatie spraakklanken ondersteunt Nederlandsetaalleerders.
- Grijp kansen om naast intensivering ook preteaching in te zetten op laag 2 waarbij je leerlingen in een kleine groep voorbereidt op leerdoelen die in een volgende les aan bod komen.
Zelf aan de slag?
Naar een concrete invulling van het meerlagig ondersteuningsmodel - uit Praktijkgids p. 161
2 Formuleren van concrete doelen en acties
Op basis van de schoolvisie en strategische doelen omschrijf je concrete doelen waaraan je acties koppelt. Deze doelstellingen en acties zijn gericht op kind-, klas- en schoolniveau. Van belang hierbij is dat de doelen en acties SMART geformuleerd worden: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden.
3 Evalueren en bijsturen van actieplan
Om goed te blijven doen wat werkt, is het belangrijk om regelmatig te kijken of je acties de doelen halen. Hebben ze het beoogde effect? Draagt elke actie bij aan het vooropgestelde doel?
Meer weten en zelf aan de slag?
PowerPointpresentatie Actieplan - doelen - acties - PDCA - Taal+
Tip: Download de presentatie op je computer als pptx-bestand en speel de diavoorstelling af in PowerPoint zodat je de ingesproken toelichting kan horen.
Sjabloon Van visie naar actieplan - Taal+
4 Bronnen
1 Geudens, A., Schraeyen, K., Taelman, H., Trioen, M., Casteleyn, J., Simons, M., & Smits, T.F.H. (2021). Bouwstenen voor effectieve taaltrajecten. Praktijkgids voor taalondersteuning in het kleuter-, lager en secundair onderwijs. Antwerpen: Universiteit Antwerpen
Te raadplegen via www.uantwerpen.be/nl/projecten/taaltrajecten/praktijkgids/
2Leerpunt (2021). Toolkit Extra leertijd.
Te raadplegen via https://leerpunt.be/toolkit/toolkit-leren-lesgeven/extra-leertijd
3 Tiebout, K., Verachtert, P., Geudens, A., Schraeyen, K., Bellens, K., Taelman, H., Trioen, M., Casteleyn, J., Simons, M., & Smits, T.F.H. (2023). Les in lezen. Inspiratiegids voor effectief leesonderwijs in het kleuter-, lager en secundair onderwijs. Antwerpen: Universiteit Antwerpen
Te raadplegen via https://www.uantwerpen.be/nl/projecten/les-in-lezen/fiches/