1 Samenwerken met externe partners
Leerkrachten zijn de geknipte personen om kinderen die taalondersteuning nodig hebben te begeleiden. Toch kun je ook andere professionals en vrijwilligers inschakelen. Zo creëer je extra ruimte en mogelijkheden voor ondersteuning. Veel (meer) handen maken licht(er) werk!
Voorbeelden van mogelijke externe partners:
- Onderwijsgebonden ondersteuners
- Centrum voor Leerlingenbegeleiding
- Pedagogische begeleidingsdienst
- Nascholingscentra met vormingen in open aanbod of op maat
- Onderzoekers
- Organisaties
- Zorgloket school bijzonder onderwijs type 7 (ondersteuning TOS en vermoeden van TOS)
- Schoolopbouwwerk (brug tussen thuis en school)
- Voor- en naschoolse kinderopvang
- Kinderdagverblijf
- Lokaal overleg platform (LOP)
- Centrum voor basiseducatie
- Paramedici
- Logopedisten
- Orthopedagogen
- Psychologen
- Ouders/grootouders
(Bv. op klasbezoek komen en meespelen in de hoeken; kennis laten maken met de werkvormen en materialen; op vaste weekmomenten laten voorlezen in de klas of voorstelling laten geven over beroep, hobby, gezin, geboorteland ...)
- Vrijwilligers
- Voorlezers en leesbegeleiders
- Toezichthouders school
- Bewoners van een woonzorgcentrum
Meer weten?
Bouwsteen 1: Vertrek vanuit een meerlagig ondersteuningsmodel - uit Praktijkgids p. 14-231
Bouwsteen 6: Monitor je leerlingen en laat je ondersteunen- uit Praktijkgids pp.66-731
2 Samenwerken met ouders
Sterk zijn in taal is essentieel voor de algemene ontwikkeling van elk kind. Ouders spelen vanzelfsprekend een cruciale rol in de taalontwikkeling van hun kinderen. Hen hierin ondersteunen is dan ook bijzonder waardevol.
Hieronder vind je verwijzingen naar materiaal van twee websites rond taalontwikkeling die specifiek ingaan op het ondersteunen van ouders. De laatste link brengt je bij enkele artikels over het belang van ouderbetrokkenheid en praktische tips om hierop in te zetten.
Meer weten?
Infofiche voor ouders Letterkennis - Fit voor lezen2
Infofilmpje voor ouders Letterkennis - Fit voor lezen2
Infofiche voor ouders Mondelinge taal - Fit voor lezen2
Infofilmpje voor ouders Mondelinge taal - Fit voor lezen2
Filmpjes en handleiding Ondersteunen van ouders in versterken van de thuistaal - Foyer vzw3
Ouderbetrokkenheid - achtergrondinformatie - Taal+
Zelf aan de slag?
Checklist: Wat doet jouw school voor laaggeletterde ouders - uit Klasse
3 Bronnen
1 Geudens, A., Schraeyen, K., Taelman, H., Trioen, M., Casteleyn, J., Simons, M., & Smits, T.F.H. (2021). Bouwstenen voor effectieve taaltrajecten. Praktijkgids voor taalondersteuning in het kleuter-, lager en secundair onderwijs. Antwerpen: Universiteit Antwerpen
Te raadplegen via www.uantwerpen.be/nl/projecten/taaltrajecten/praktijkgids/
2Noé, M., Van Kerckhove, E., Leysen, H., Simons, J, & Geudens, A. (2021). Fit voor lezen. Infofiches en infofilmpjes voor ouders. Thomas More
Te raadplegen via https://fit-voor-lezen.thomasmore.be/infofiches/
3Foyer vzw (z.d.). PIM@home video's Nederlands.
Te raadplegen via https://www.foyer.be/pimhome-boekje-voor-de-professionnels-videos/