Op welke manier kan je verschillende deelvaardigheden integreren in betekenisvolle activiteiten en hoe kan je taalactiviteiten opbouwen met een toenemende moeilijkheidsgraad?

<< terug

Je kan een taaltraject voor leerlingen met nood aan taalsteun op verschillende niveaus organiseren, afhankelijk van hun onderwijsbehoeften. Maar waar houd je rekening mee? Wat zijn de belangrijke elementen bij de selectie van je doelen en hoe bouw je een traject best op?

Sommige leerlingen hebben specifieke noden, bijvoorbeeld als het gaat om een aanbod rond basiswoordenschat. Maar voor tal van vaardigheden ligt de kracht juist in een geïntegreerde aanpak. Vaardigheden zoals luisteren, lezen, spreken en schrijven zijn nauw met elkaar verweven. Door deze onderdelen bewust samen in te zetten, wordt taalonderwijs niet alleen effectiever, maar ook betekenisvoller.

Om taalactiviteiten kwaliteitsvol en voldoende uitdagend te kunnen maken, is een stapsgewijze opbouw in je aanpak nodig. Die opbouw moet aansluiten bij de ontwikkelingsfase van de leerlingen, hun taalniveau en de leerdoelen die je wenst te bereiken.1


Meer weten?

Hieronder vind je een aantal kennisclips van ELODIE (Effectief LeesOnderwijs Doet Iedereen Excelleren). Om deze te kunnen zien, registreer je je eenmalig via https://thomasmore.be/nl/elodie. Eens je toegang hebt tot het platform, kan je de links hieronder aanklikken.

Webinar Hoe kan je aan de hand van krachtig voorbereidend taal- en leesonderwijs slaagkansen in het onderwijs verhogen? - Astrid Geudens - Thomas More


Inspiratie?

Praktijkvoorbeeld Klanktekenkoppeling en fonemisch bewustzijn - VBS De Merel, Hallaar:

Praktijkvoorbeeld Herhaald voorlezen - XCL Wegwijs, Lommel - Inspirerend kleuteronderwijs3:

 

Bronnen

1 Geudens, A., Schraeyen, K., Taelman, H., Trioen, M., Casteleyn, J., Simons, M., & Smits, T.F.H. (2021). Bouwstenen voor effectieve taaltrajecten. Praktijkgids voor taalondersteuning in het kleuter-, lager en secundair onderwijs. Antwerpen: Universiteit Antwerpen
Te raadplegen via www.uantwerpen.be/nl/projecten/taaltrajecten/praktijkgids/

2 Geudens, A., Schraeyen, K., Algoet, M., Taelman, H., Gheeraert, E., Lannoy, C., Ferbuyt, N., Verachtert, P., Vanhees, C., Bultheel, M., Van Ascche, J., Merchie, E., & Van Keer, H. (2023). Effectief LeesOnderwijs Doet Iedereen Excelleren. Kennisclips.
Te raadplegen via https://thomasmore.be/nl/elodie/

3 Taelman, H., Sierens, S., Spilt, J. Vanblaere, B., Van Keer, H., & Verachtert, P. (2024). Taal in de kleuterklas: Aanbevelingen uit onderzoek naar kwaliteitsvol en inspirerend kleuteronderwijs. Odisee, Arteveldehogeschool, Thomas More, KU Leuven, UGent.
Te raadplegen via https://www.inspirerendkleuteronderwijs.be

CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.