Je kan een taaltraject voor leerlingen met nood aan taalsteun op verschillende niveaus organiseren, afhankelijk van hun onderwijsbehoeften. Maar waar houd je rekening mee? Wat zijn de belangrijke elementen bij de selectie van je doelen en hoe bouw je een traject best op?
Sommige leerlingen hebben specifieke noden, bijvoorbeeld als het gaat om een aanbod rond basiswoordenschat. Maar voor tal van vaardigheden ligt de kracht juist in een geïntegreerde aanpak. Vaardigheden zoals luisteren, lezen, spreken en schrijven zijn nauw met elkaar verweven. Door deze onderdelen bewust samen in te zetten, wordt taalonderwijs niet alleen effectiever, maar ook betekenisvoller.
Om taalactiviteiten kwaliteitsvol en voldoende uitdagend te kunnen maken, is een stapsgewijze opbouw in je aanpak nodig. Die opbouw moet aansluiten bij de ontwikkelingsfase van de leerlingen, hun taalniveau en de leerdoelen die je wenst te bereiken.1
Meer weten?
Hieronder vind je een aantal kennisclips van ELODIE (Effectief LeesOnderwijs Doet Iedereen Excelleren). Om deze te kunnen zien, registreer je je eenmalig via https://thomasmore.be/nl/elodie. Eens je toegang hebt tot het platform, kan je de links hieronder aanklikken.
- Deelvaardigheden integreren in betekenisvolle activiteiten
- Opbouw taalactiviteiten
Webinar Hoe kan je aan de hand van krachtig voorbereidend taal- en leesonderwijs slaagkansen in het onderwijs verhogen? - Astrid Geudens - Thomas More
Inspiratie?
Praktijkvoorbeeld Klanktekenkoppeling en fonemisch bewustzijn - VBS De Merel, Hallaar:
Praktijkvoorbeeld Herhaald voorlezen - XCL Wegwijs, Lommel - Inspirerend kleuteronderwijs3:
Bronnen
1 Geudens, A., Schraeyen, K., Taelman, H., Trioen, M., Casteleyn, J., Simons, M., & Smits, T.F.H. (2021). Bouwstenen voor effectieve taaltrajecten. Praktijkgids voor taalondersteuning in het kleuter-, lager en secundair onderwijs. Antwerpen: Universiteit Antwerpen
Te raadplegen via www.uantwerpen.be/nl/projecten/taaltrajecten/praktijkgids/
2 Geudens, A., Schraeyen, K., Algoet, M., Taelman, H., Gheeraert, E., Lannoy, C., Ferbuyt, N., Verachtert, P., Vanhees, C., Bultheel, M., Van Ascche, J., Merchie, E., & Van Keer, H. (2023). Effectief LeesOnderwijs Doet Iedereen Excelleren. Kennisclips.
Te raadplegen via https://thomasmore.be/nl/elodie/
3 Taelman, H., Sierens, S., Spilt, J. Vanblaere, B., Van Keer, H., & Verachtert, P. (2024). Taal in de kleuterklas: Aanbevelingen uit onderzoek naar kwaliteitsvol en inspirerend kleuteronderwijs. Odisee, Arteveldehogeschool, Thomas More, KU Leuven, UGent.
Te raadplegen via https://www.inspirerendkleuteronderwijs.be