Je bent hier:
Dyscalculie en rekenangst: een domino-effect?
Dyscalculie en rekenangst: een domino-effect?
In deze nascholing leer je dyscalculie begrijpen en krijg je concrete tips om leerlingen met dyscalculie te ondersteunen. Je ontdekt hoe dyscalculie en rekenangst elkaar kunnen beïnvloeden en hoe je als leerkracht deze uitdagingen kunt aanpakken. Je leert strategieën om de rekenbeleving van leerlingen te verbeteren en rekenangst te overwinnen. Je krijgt tevens inzicht in de rol van executieve functies die bij leerlingen met dyscalculie vaak minder ontwikkeld zijn en hoe je deze functies kunt inzetten om het leerproces van leerlingen te optimaliseren.
Programma
In deze nascholing komen volgende leervragen en leerinhouden aan bod:
- Wat is dyscalculie?
- Hoe herken je dyscalculie in de klas?
- Hoe kan je leerlingen met dyscalculie ondersteunen? Welke maatregelen kan je nemen in brede basiszorg? Welke maatregelen kan je nemen in verhoogde zorg?
- Wat zijn executieve functies?
- Dyscalculie vanuit breed perspectief bekeken: zwakke executieve functies…
- Hoe kan je de executieve functies van je leerlingen versterken?
- Rekenbeleving en rekenangst: wat is het en wat kan je er tegen doen?
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing:
- geef je invulling aan de begrippen ‘dyscalculie’ en ‘executieve functies’;
- ondersteun je leerlingen met dyscalculie in je klas;
- herken je rekenproblemen (dyscalculie) in je klas;
- zet je maatregelen in op niveau van brede basiszorg om de executieve functies van leerlingen met dyscalculie te versterken;
- benoem je de drie aspecten van rekenbeleving en verbeter je de rekenbeleving van je leerlingen;
- omschrijf je wat rekenangst is en implementeer je concrete maatregelen in je klaspraktijk om deze rekenangst te voorkomen of te verminderen.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten, zorgcoördinatoren, leerlingenbegeleiders en andere professionals uit het lager onderwijs die meer willen weten over dyscalculie, rekenbeleving en rekenangst.
Verder ook interessant voor leerkrachten uit de B-stroom van het secundair onderwijs.
Mee te brengen door cursist
Laptop met lader
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Deelnemers worden vooraf gevraagd om een leervraag te formuleren. Wat hopen ze te leren tijdens deze nascholing? Waarin voelen ze zich nog handelingsverlegen met betrekking tot rekenen en dyscalculie? Wat is hun concrete leervraag?
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.