Je bent hier:
Elke leerling aan het schrijven krijgen? Ja, het kan!
Elke leerling aan het schrijven krijgen? Ja, het kan!
Creatief schrijven verhoogt de taalvaardigheid en zorgt voor meer tekstbegrip en leesplezier bij leerlingen. Maar hoe pak je dat aan in een klas die mogelijk niet op schrijfoefeningen zit te wachten? In deze nascholing ga je op zoek naar antwoorden op deze vragen en verken je verschillende schrijfaanzetten die hun waarde al bewezen hebben bij tieners. Ook exploreer je welke leerlijn je zelf kan uitzetten in een project rond creatief schrijven.
Programma
Met wetenschappelijke bevindingen over creatief schrijven als basis maak je de vertaalslag naar praktische handvaten over de aanpak van creatief schrijven in de klas. Daarna ga je zelf aan de slag met pen en papier met als doel de werkvormen die je aan jouw leerlingen kan aanbieden zelf aan den lijve te ondervinden. Tot slot neem je mogelijke leerlijnen onder de loep en ga je na welke eindtermen je leerlingen in een project rond creatief schrijven kunnen bereiken.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- herken je de valkuilen in lessen rond creatief schrijven en kan je terugvallen op praktische schrijfhandvaten die deze valkuilen omzeilen;
- ben je in staat om een eigen project rond creatief schrijven in de klas te ontwikkelen;
- overwin je schrijfangsten bij je leerlingen en de angst om er zelf mee aan de slag te gaan in de klas.
Doelgroep
Leerkrachten Nederlands en PAV 2de en 3de graad dubbele en arbeidsmarktfinaliteit
Mee te brengen door cursist
Pen en papier