Je bent hier:
Gedrag positief beïnvloeden - met kinderen samen werken aan oplossingen
Gedrag positief beïnvloeden - met kinderen samen werken aan oplossingen
Bij herhaald probleemgedrag belanden leerkrachten en leerlingen nogal eens in een negatieve vicieuze cirkel. Uiteindelijk overheerst onmacht: wat moéten we nog met dit kind (of deze groep)? Het oplossingsgericht werken biedt een verfrissende, nieuwe kijk op moeilijk gedrag.
In deze nascholing presenteren we je een leuke methode om kinderen te ondersteunen in hun functioneren, die ontwikkeld werd door o.a. Insoo Kim Berg en Ben Furman (Kids’ skills). Vertrekkend vanuit problemen, zoals die ervaren worden door kind en/of leerkracht, ga je samen met het kind (en z’n ouders) op zoek naar oplossingen. Daarbij worden de eigen competenties van het kind maximaal aangeboord. De leerkracht bepaalt samen met het kind doelen en helpt het in kleine stapjes z’n functioneren verbeteren. Hulpmiddelen daarbij zijn vooral goede vragen, die je op een gepaste manier leert gebruiken. Je maakt in deze nascholing ook kennis met enkele kant-en-klare materialen, die je ter ondersteuning kan gebruiken.
Programma
- Van problemen naar oplossingen: een andere visie op moeilijk gedrag.
- Probleemgedrag omzetten in te leren vaardigheden.
- Samenwerken met kinderen: een samenwerkingsrelatie opbouwen, het versterken van de intrinsieke motivatie, omgaan met weerstand.
- Hulpmiddelen voor kinderen om hun eigen competenties te versterken.
- Het betrekken van ouders en vriendjes bij het aanleren van de nieuwe vaardigheid.
- Gespreksvaardigheden, aansluitend bij deze topics.
- Voorstelling van het materiaal van “Kids’ skills” (4 tot 12 jaar) en “Mission Possible” (vanaf 10 jaar).
Werkwijze
Na een beknopte theoretische kadering gaan we aan de slag met oefeningen, demonstraties, videofragmenten en casusbespreking.
Doelstellingen
Na deze nascholing:
- beheers je een stappenplan om samen met kinderen en ouders te werken aan positieve gedragsverandering;
- beschik je over een serie hulpmiddelen die je kan inzetten om kinderen te ondersteunen in het aanleren van nieuw gedrag.
Doelgroep
Leerkrachten en zorgbegeleid(st)ers lager onderwijs.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.