Je bent hier:
Jong begonnen, STEM gewonnen: onderzoekend en ontwerpend leren in de 21ste eeuw
Jong begonnen, STEM gewonnen: onderzoekend en ontwerpend leren in de 21ste eeuw
Jong begonnen, half gewonnen. Kinderen zijn van nature nieuwsgierig. Ze stellen vragen, analyseren en zijn leergierig. Maar ook al hebben kinderen deze STEM-vaardigheden van jongs af, ze hebben een volwassene nodig om er verder in te groeien. Dit stimuleren gebeurt best op het moment dat de hersenen zich nog snel ontwikkelen, op jonge leeftijd dus. Zo leggen we niet enkel een fundament voor STEM-inhoud maar ook voor STEM-attitudes zoals onderzoeken, vragen, analytisch denken. In combinatie met een sterke ‘leer-mindset’ en zelfvertrouwen stomen we de jongeren klaar voor de nieuwe uitdagingen van de 21ste eeuw.
Programma
In deze nascholing gaan we actief aan de slag. Na een korte discussie over de zin en onzin van STEM in het basisonderwijs, starten we met de verschillende vormen van STEM. De eerste vorm is een heel open vorm, het 'tinkeren', we passen het onmiddellijk toe met de stroomkring, bouwen met karton en met automata. Dan volgt het 'wetenschappelijk proces'. We bedenken een aantal experimenten rond kleur, licht, het weer en klimaat en voeren die uit. In de namiddag werken we via het 'technisch proces' rond natuurrampen en energie.
We gaan in groepjes van leerkrachten uit dezelfde doelgroep aan de slag zodat elk onderwerp wordt uitgewerkt en iedereen met geschikt materiaal naar huis kan.
Doelstellingen
Deelnemers kunnen na deze nascholing:
- inhoud geven aan het begrip STEM en weten waarom je er het best mee kan starten in het lager onderwijs;
- de kenmerken van goed STEM-onderwijs opsommen;
- het verschil tussen het technisch en het wetenschappelijk proces (en hun andere benamingen) benoemen;
- een aantal voorbeelden geven van het gebruik van deze processen in het onderwijs, aangepast aan de doelgroep en vanuit de leerplannen;
- activiteiten opstellen rond thema’s als het weer, planten, licht en donker en kleur.
Doelgroep
Leerkrachten lagere school en kangoeroeklas. Geen voorkennis vereist.
Mee te brengen door cursist
- Eigen laptop of tablet met lader.
- Stiften, lijm, plakband en schaar.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.