Je bent hier:
Kwaliteitszorg: lezen en interpreteren van gegevens uit ‘Mijn onderwijs’ en de schoolportretten van de onderwijsinspectie als basis voor informatiegestuurd schoolbeleid
Kwaliteitszorg: lezen en interpreteren van gegevens uit ‘Mijn onderwijs’ en de schoolportretten van de onderwijsinspectie als basis voor informatiegestuurd schoolbeleid
Binnen kwaliteitszorg vormt informatie een krachtige hefboom om een helder zicht te krijgen op de beginsituatie van de school en de resultaten van het beleid. Via Mijn onderwijs stelt de overheid boeiende gegevens ter beschikking van de school. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om de schoolportretten van de eigen school bij de onderwijsinspectie op te vragen. Misschien ontbreekt de tijd om deze rijke informatie te analyseren en op zoek te gaan naar kansen om je schoolbeleid te sturen en te ondersteunen door krachtige informatie. Tijdens deze nascholing krijg je daarom meteen de kans om samen de informatie over jouw school door te nemen zodat je informatiegestuurd aan de slag kan.
Programma
Je leert de verschillende databundels van Mijn onderwijs en de schoolportretten van de onderwijsinspectie lezen. Op publieke fora gaan we op zoek naar relevante benchmarks om de schoolgegevens beter te kunnen interpreteren.
Je werkt met de eigen schoolgegevens. De schoolportretten van de onderwijsinspectie dien je aan te vragen via informatiemanagement@ond.vlaanderen.be. Indien je school uit meerdere instellingsnummers bestaat, gelieve expliciet te vermelden om een schoolportret te maken voor de verschillende instellingsnummers samen.
Zorg ervoor dat je tijdens de sessie toegang hebt tot de databundels en de schoolportretten van de school (in afgedrukte vorm of elektronisch).
Omdat er gereflecteerd wordt over de eigen schoolgegevens, kan het aangenaam zijn om met meerdere personeelsleden per school deel te nemen zodat er samen kan gereflecteerd worden.
Doelstellingen
De deelnemers:
- kunnen de databundels van Mijn onderwijs en de schoolportretten van de onderwijsinspectie lezen;
- kennen relevante benchmarks om de schoolgegevens tegen af te zetten;
- reflecteren via welke beleidskeuzes de gegevens gunstig kunnen worden beïnvloed.
Doelgroep
Leidinggevenden van secundaire scholen (directeurs/adjunct-directeurs/beleidsmedewerkers/ TAC/ TA)
De reflectie gebeurt op schoolniveau.
Mee te brengen door cursist
Databundels van Mijn onderwijs (per instellingsnummer).
- Attesten
- Hoger onderwijs
- Leerlingenaantallen
- Leerlingenkenmerken
- Leerlingenstromen IN
- Leerlingenstromen UIT
- Personeelsaantallen
- Schoolse vorderingen en zittenblijven
- Studiebewijzen
- Vroegtijdig schoolverlaten
Neem van elke bundels liefst de recentste versie. Deze bundels kan je vinden als je inlogt op ‘Mijn onderwijs’.
De schoolportretten van de onderwijsinspectie: deze vraag je aan bij informatiemanagement@ond.vlaanderen.be. Gelieve te vragen om één gezamenlijk rapport voor alle instellingsnummers van uw school. Hou rekening met een wachttijd van enkele weken.
Kies zelf of je het materiaal op papier of elektronisch wil gebruiken (voorzie in het laatste geval een toestel).
Er wordt internet voorzien zodat je deze gegevens elektronisch kan raadplegen.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.