Je bent hier:
Leer je leerlingen genieten van lezen: op weg naar effectief leesonderwijs!
Leer je leerlingen genieten van lezen: op weg naar effectief leesonderwijs!
Ben jij ook op zoek naar hoe we tieners vandaag de dag nog overtuigen om een boek vast te pakken, om het verhaal daadwerkelijk uit te lezen en om terug te keren naar een bibliotheek? In deze nascholing ontwikkel je een visie op leesbevordering die past bij het tienerhoofd en verken je praktische tips die we afleiden uit de onderzoeken over leesbevordering bij tieners.
Programma
Je vertrekt vanuit de theorie achter de leesbevordering, staat stil bij je eigen visie op jeugdliteratuur en maakt van daaruit de vertaalslag naar praktische ‘to do’s’ en ‘to don’ts’ in de praktijk. Daarna ga je actief aan de slag met enkele methodieken om boeken en boekfragmenten aan te reiken in jouw lessen.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- onderscheid je de effectieve methoden om aan leesbevordering te doen van de minder effectieve;
- kan je je eigen visie rond jeugdliteratuur en leesbevordering verwoorden;
- heb je geoefend met verschillende methodieken om literaire teksten aan te reiken aan een groep tieners.
Doelgroep
Taalbeleidscoördinatoren, leerkrachten die het lezen willen bevorderen in de eerste en tweede graad secundair onderwijs van alle finaliteiten
Mee te brengen door cursist
Een boek dat je zelf zou willen aanraden aan tieners.