Je bent hier:
Leerkracht wordt 'schattenjager': motiverende didactische werkvormen
Leerkracht wordt 'schattenjager': motiverende didactische werkvormen
Een les staat of valt met de keuze van een goed overdachte didactische werkvorm. De kennis van diverse didactische werkvormen is dan ook onontbeerlijk voor elke leerkracht. De gepaste didactische werkvorm gebruiken is niet enkel de sleutel tot het succes van de leerkracht, maar belangrijker nog, leidt tot de succeservaring van de leerlingen.
Programma
De school is een fascinerende wereld van nog te ontdekken 'schatten'. In deze wereld zijn de leerkrachten de 'schattenjagers', die in elke leerling de ultieme, kostbare schat naar boven proberen te halen. Als 'schattenjagers' bezitten wij met onze didactische werkvormen de codesleutel om het leerproces van de leerlingen op gang te brengen en blijvend te stimuleren.
In deze nascholing gaan wij dieper in op:
- verschillende leerstijlen en behoeften van de leerlingen;
- de vraag: wat zijn motiverende didactische werkvormen?
- verschillende soorten didactische werkvormen gericht op verschillende leerstijlen, leertypen en 21ste-eeuwse vaardigheden;
- welke didactische werkvorm wanneer en voor welke doelstelling gebruikt kan worden;
- uitgewerkte voorbeelden van motiverende didactische werkvormen (hoekenwerk, discussievormen, opdrachtvormen, spelvormen escaperoom...).
Doelstellingen
Leerkrachten kunnen:
- uitgewerkte voorbeelden van motiverende didactische werkvormen (o.a. hoekenwerk, vormen van samenwerkend leren) gebruiken;
- leerstijlen, leertypes en competenties bij leerlingen herkennen;
- adequate didactische werkvormen aanwenden voor verschillende leerstijlen en leertypes;
- competenties ontwikkelen bij hun leerlingen door het gebruik van de juiste didactische werkvormen;
- de vraag beantwoorden waarom sommige didactische werkvormen voor de ene leerling motiverender zijn dan voor de andere en van daaruit kunnen differentiëren in werkvormen.
Doelgroep
Leerkrachten secundair onderwijs.