Je bent hier:
Omgaan met haatspraak: herkennen, voorkomen en bemiddelen
Omgaan met haatspraak: herkennen, voorkomen en bemiddelen
Jongeren zijn online. En veel van hun communicatie loopt over social media, gaming platforms, forums, … Maar jongeren houden er duidelijk verschillende nettiquette op na. Haatspraak ontstaat en lijkt niet meer te stoppen! Is dit echt wel zo? In deze vorming leren we je meer over haatspraak en hoe je jongeren kan versterken om hier mee aan de slag te gaan.
Programma
- Wat is haatspraak? Welke vormen kan haatspraak aannemen? We onderzoeken de verschillende vormen waarin haatspraak zich voordoet (zowel digitaal als in de “echte wereld”).
- Inzicht in de problematiek. Je krijgt de nieuwste trends en cijfergegevens over haatspraak mee zodat je een ruim kader van de problematiek hebt.
- Methodiek. Je leert methodieken om haatspraak met je leerlingen bespreekbaar te maken. Je leert om deze methodieken praktisch toe te passen waarbij je de communicatie met de leerlingen open houdt. Je leert om te gaan met problematieken en deze te ontmijnen.
- Toepassingsoefeningen: je probeert verschillende systemen uit om dialoog met en tussen je leerlingen te creëren.
- Concrete problematieken aanpakken: er wordt tijd genomen om specifieke problematieken en hun uitwerking in jouw school te bespreken.
Doelstellingen
De deelnemers:
- wisselen ervaringen en problematieken uit die ze in de klaspraktijk tegenkomen;
- krijgen inzichten in de drijfveren en systemen die achter haatspraak zitten;
- werken hun kennis van huidige digitale trends, problematieken en gevaren bij;
- overkomen drempelvrees om rond haatspraak in de klas te werken;
- leren verschillende praktisch inzetbare spel- en leervormen met ruime differentiatiemogelijkheden rondom haatspraak;
- verkennen verschillende methodieken om haatspraak te herkennen, voorkomen en bespreekbaar te maken met de leerlingen;
- leren de methodiek aan om jongeren te wapenen tegen de effecten van haatspraak op sociaal-emotioneel vlak.
Doelgroep
Alle professionelen die jongeren willen versterken in het omgaan met haatspraak, bv. klasleerkracht, ICT-leerkracht, leerlingenbegeleider, … van het secundair onderwijs. Deze nascholing is ook interessant voor leerkrachten van de tweede en derde graad van het lager onderwijs. Er is geen voorkennis van de problematiek vereist.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.