Zoek een nascholing
Je bent hier:   Rapporteren is rond groei communiceren

Rapporteren is rond groei communiceren

Na gedifferentieerd lesgeven volgt vanzelf een ander evaluatiebeleid waaruit zal blijken dat ook het rapporteren anders kan en moet. Met het rapporteren beken je kleur: het is de toetssteen om te zien of je je beloftes nakomt. Als de schoolvisie het hele kind centraal zet, moet dit ook blijken in de rapportering. Als ouderbetrokkenheid een pijler is, hoe communiceren we dan? Bij rapporteren zijn er best wat belanghebbenden: de leerling in de eerste plaats, de ouders, de leerkracht, de ganse school, de directie. We vertrekken vanuit kindperspectief. Het rapporteren zou groei moeten kunnen bevorderen en het leerproces sturen. Rapporteren is rond groei communiceren en we vragen ons luidop af of we daarvoor punten nodig hebben?

Programma

Rapporteren is duidelijk communiceren met het kind én de ouders over de groei en ontwikkeling van het kind vanuit welbevinden en betrokkenheid.
We gaan na waarom we rapporteren en wat dit betekent voor alle belanghebbenden. Bij het ‘hoe’ van het evalueren staan we stil bij een aantal criteria: groeigericht, harmonische ontwikkeling, reflectie, duidelijk en transparant, wederkerigheid… We bekijken hoe feedback werkt en hoe we daar méér kunnen op inzetten. Al deze elementen brengen we samen om tot een ‘nieuw, eigentijds’ rapporteringsbeleid (rapport en communicatie) te komen.

Doelstellingen

De leerkrachten kunnen:

  • de bedoeling en de noodzaak van groeigericht rapporteren vertalen naar eigen school/klaspraktijk;
  • inzetten op de organisatie van krachtige feedback in de klaspraktijk;
  • een aanzet maken rond communicatiebeleid i.v.m. rapportering: kindgesprekken, welbevinden en betrokkenheid;
  • elementen van een groeirapport vertalen naar de eigen school/klaspraktijk.

Doelgroep

Leerkrachten, zorgcoördinatoren en directies lager onderwijs.



CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen

 

Privacy - Cookiebeleid