Je bent hier:
Stressy wiebelkids in de klas
Stressy wiebelkids in de klas
Iedereen herkent ze wel, die kinderen die we vaak aanspreken op hun 'wiebelend' gedrag: "Zit nu eens stil, stop met prullen, concentreer je nu eens...". Of die kinderen waarvan we wel eens zeggen: "Die is toch altijd zo gespannen en gestresseerd, als ze zich wat meer zou ontspannen zou het beter gaan...". Of "Stop eens met dromen, let eens op!..."
Kinderen krijgen op een dag massaal veel prikkels binnen. Veel kinderen slagen er niet in om die op een snelle en efficiënte manier te verwerken, wat tot veel spanning leidt. Dit uit zich dan soms in wiebelen, prullen, concentratieproblemen, wegdromen, stress, lichamelijke klachten, faalangst, uitstelgedrag, onderpresteren...
Dat wiebelen, prullen of wegdromen heeft wel degelijk een functie. Vaak gaat het om een ontladen van opgebouwde spanning. Op zich is ontladen een goede strategie, maar soms doen kinderen dit op zo'n manier dat het storend is voor anderen in het klasgebeuren of dat ze daardoor niet meer kunnen volgen wat er in de klas gebeurt.
Als we dat wiebelen, prullen of wegdromen afblokken zonder iets anders in de plaats te geven, blijven de spanningen zich verder opbouwen en uit zich dat in explosief gedrag of zet het zich om in innerlijke spanning (stress).
We willen tijdens deze dag dan vooral stilstaan bij mogelijke andere kanalen om die spanning te kanaliseren zodat het voor iedereen oké blijft.
Programma
- We kijken naar:
- hoe lichamelijke en mentale onrust (stress) bij kinderen zich opbouwt en uit in gedrag;
- de functie van 'wiebelen' e.d.
- We doorlopen verschillende oefeningen die tussendoor in de klas gebruikt kunnen worden, gebaseerd op 4 pijlers: ontladen - gronden - in balans blijven - ontspannen.
De oefeningen zijn gebaseerd op verschillende ideeën uit o.a. kinderyoga, mindfulness, relaxatie, braingym - voorkennis of ervaring hierin is absoluut niet nodig. Bij het inoefenen wordt verwacht van deelnemers om deze samen te doen dus het wordt vooral een doe-dag! We gaan bewegen, dansen, zingen, kleuren....
- We staan stil bij een aantal praktische tips rond omkadering en prikkeldosering in de klas.
- Literatuur en infobronnen.
Doelstellingen
De deelnemers kunnen:
- het 'wiebelgedrag' en de uitingsvormen van stress bij kinderen aan hun collega's verklaren;
- de 4 pijlers (ontladen - gronden - evenwicht - ontspannen) aan hun collega's beschrijven;
- oefeningen rond de 4 pijlers met hun leerlingen in de klas toepassen;
- dit denkkader ook voor zichzelf toepassen om met voldoende energie en focus voor de klas te staan.
Doelgroep
Leerkrachten, turnleerkrachten, zorgleerkrachten uit kleuter- en lager onderwijs.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.