Je bent hier:
Van struikel- naar springblokken: sensomotoriek als hulp bij spelling
Van struikel- naar springblokken: sensomotoriek als hulp bij spelling
"Children are great imitators. So give them something great to imitate." Onderwijs moet voldoende kansen creëren om kinderen en jongeren op verschillende vlakken te ondersteunen. De schrijf- en leesvaardigheid van kinderen is zelden zo belangrijk geweest. Taal is immers overal. Dat er aan kennis gewerkt kan worden door sensomotorisch aan de slag te gaan is in Vlaanderen een opkomend denkkader. Om van een leerling een goede speller te maken en de kans op latere spellingsproblemen te verminderen is veel en herhalend oefenen noodzakelijk. Sensomotoriek neemt daarbij een ondersteunende rol op. De methode die tijdens deze nascholing gehanteerd wordt, heeft deze visie als uitgangspunt.
Programma
De nascholing legt het proces van leren uit aan de hand van wetenschappelijke inzichten en praktijkvoorbeelden. Hierbij staat sensomotorische ondersteuning centraal. Deze ondersteuning helpt leerlingen belangrijke informatie te onthouden.
Tijdens de nascholing wordt gebruik gemaakt van het boek ‘Van struikel- naar springblokken’. Uniek voor dit boek is de ontwikkelde spellingsmethodiek die gegroeid is uit jarenlange ervaring binnen sensomotoriek en spellingonderwijs. De erg toegankelijke methodiek kan ingezet worden bij remediëring of als differentiatie.
De nascholingsdag bestaat uit een gezonde afwisseling tussen theorie en praktijk. Tijdens de praktijkmomenten komen telkens volgende items aan bod:
- benodigdheden,
- differentiatie,
- aansluiting ontwikkelingsdoelen of leerplandoelstellingen,
- didactische aanpak en klemtonen.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- heb je inzicht in het effect van sensomotoriek als ondersteuner bij het leren;
- geef je een spellingsles vorm met sensomotoriek als ondersteuner en met voldoende aandacht voor automatisering;
- ken je de laatste nieuwe inzichten rond cognitie, leren en automatisering;
- heb je a.d.h.v. casussen de moeilijkheden rond taal(aanbod), schrijfmotoriek, executieve functies en schrijfplezier ervaren.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten, leerlingenbegeleiders, logopedisten, pedagogisch-didactische begeleiders, taalleerkrachten lager onderwijs
Mee te brengen door cursist
Laptop met lader, schooleigen taalmethode, een klein plastic doosje en schrijfmateriaal
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.