Je bent hier:
Vertrek eens zonder thema
Vertrek eens zonder thema
'Vertrek eens zonder thema' is een hot topic. Meer en meer kleuterleerkrachten laten af en toe hun thema's en volgepropte weekschema's los om eens 'echt' tijd te maken voor hun kleuters.
In een sprokkelweek, in een hoekenweek, in een weekje 'tijd maken'...
Wil jij ook ontdekken hoe je meer rust creëert, meer tijd krijgt om mee te spelen, te observeren, te genieten en interesses van kleuters te ontdekken...?
Mis dan zeker deze nascholing niet! Ga voor jezelf op zoek naar jouw evenwicht tussen werken vanuit een thema en werken zonder thema. En groei meer naar je kleuters toe!
Programma
- De kracht van een thema.
- De kracht van 'werken zonder thema'.
- Praktisch aan de slag.
In 'vertrek eens zonder thema' word je als leerkracht, directeur, begeleider... uitgedaagd om na te denken over 'Wat is goed kleuteronderwijs?'. Hierbij vertrekken we vanuit het verzamelen van de voor- en ook de nadelen van het thematisch werken. Je wordt uitgedaagd om na te denken over de vraag: 'Bieden we aan onze kleuters voldoende ontwikkelingskansen als we doorheen het ganse schooljaar van het ene thema in het andere thema springen?'.
Jullie worden vervolgens ondergedompeld in de kracht van het 'werken zonder thema', waarbij we stilstaan bij de voor- en nadelen en ook de voorwaarden om te slagen. Tot slot word je geprikkeld om jouw evenwicht te zoeken tussen: een schoolse/leerkrachtgestuurde aanpak, een kindgerichte aanpak en open project werk.
Vanuit heel wat praktische tips kan je er meteen mee aan de slag in je eigen klaspraktijk.
Doelstellingen
De deelnemers:
- kunnen aan de hand van alle praktische tips onmiddellijk aan de slag met 'vertrek eens zonder thema' in hun eigen klaspraktijk;
- zijn zich meer bewust van de voor- en nadelen van het werken met en zonder een thema;
- kennen de meerwaarde van het creëren van een rijk basismilieu als uitgangspunt van een rijke leeromgeving;
- kennen de kracht van welbevinden en betrokkenheid in het spel van kleuters;
- kunnen bewust meer tijd maken om mee te spelen, te observeren en rust te creëren;
- kunnen een evenwicht zoeken tussen werken met en werken zonder een thema en het uitwerken van een open project werk.
Doelgroep
Alle betrokkenen bij kleuteronderwijs.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.