Zoek een nascholing
Je bent hier:   Vind de sleutel tot je leerling: ontdek de onvervulde behoefte achter 'ondervoed' gedrag

Vind de sleutel tot je leerling: ontdek de onvervulde behoefte achter 'ondervoed' gedrag

Wanneer het stressniveau de draagkracht overstijgt bij zowel leerlingen als leerkrachten, uit zich dit in meerdere specifieke gedragingen. Sommige leerlingen/leerkrachten worden opstandig en dominant, anderen cijferen zich weg, vallen stil of vervallen in sterk perfectionistisch gedrag. Stel dat je àchter de schermen van het 'ondervoed' gedrag mag kijken. Welke behoefte wil vervuld worden? Door je te richten op deze behoeftevervulling lost het negatief gedrag bij je leerling als vanzelf op! Je oefent verschillende technieken die jouw leerling (en jezelf!) dichter bij zichzelf brengt zodat de rust weerkeert.

Programma

Vertrekkend vanuit 2 pedagogische modellen (ZDT en sociale stijlen) ontstaan er 9 verschillende dynamieken die zich van elkaar onderscheiden in handelen, denken en voelen. Welk gedrag vertoont elke dynamiek wanneer het goed gaat? Hoe uit elke dynamiek zich wanneer het stressniveau de bovenhand neemt en je leerling vervalt in 'ondervoed' gedrag? Als leerkracht kan je tijdig ingrijpen voordat gedrag (zwaar) escaleert! De rust blijft bewaard. Een crash kan voorkomen worden. Er wordt voldoende aandacht besteed aan het zelf ervaren van de aangereikte technieken die direct bruikbaar zijn voor je eigen klaspraktijk.

Dag 1:

  • je krijgt zicht op hoe je van jezelf vervreemdt door stress en prestatiedruk;
  • je analyseert het ontstaan van 9 dynamieken doordat 2 pedagogische modellen met elkaar versmelten;
  • gebaseerd op dit model, ontdek je wat elke dynamiek krachtig maakt;
  • je onderzoekt het gedrag van de eerste 4 dynamieken wanneer het in overdrive geraakt;
  • je ontdekt de onvervulde behoefte achter elk ondervoed gedrag;
  • je oefent de aangereikte technieken die jouw leerling uit deze neerwaartse spiraal haalt.

 Dag 2:

  • je onderzoekt het gedrag van de 5 volgende dynamieken wanneer het goed met hen gaat;
  • vanuit het model ontrafel je het ondervoed gedrag en de verborgen behoefte van deze 5 dynamieken;
  • je oefent de aangereikte technieken om escalatie te voorkomen;
  • je ontdekt welke dynamieken elkaar versterken/verzwakken en kan deze functioneel inzetten tijdens groepswerk of samenwerkingsverbanden.

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing:

  • distilleer je 9 dynamieken, ontstaan uit 2 pedagogische modellen;
  • herken je het typerend gedrag per dynamiek wanneer het goed/slecht gaat;
  • beheers je meerdere technieken om 'ondervoed' gedrag tijdig bij te sturen;
  • combineer je de theorie met de praktijk en test je dit uit op jouw school;
  • onderzoek je de effecten van de aangereikte technieken.

Doelgroep

(Zorg)leerkrachten, zorgcoördinatoren, directies/beleidsmedewerkers, ondersteuners en CLB-medewerkers uit het (buitengewoon) lager onderwijs

Mee te brengen door cursist

Stiften en tekenpapier



CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen

 

Privacy - Cookiebeleid