Je bent hier:
A Tale of Seven Cities
A Tale of Seven Cities
De Angelsaksische wereld is cultureel boeiend en divers. De keuze voor lessen rond zeven verschillende steden biedt een interessante insteek om leerlingen aan de slag te laten gaan met authentiek ‘cross-cultural material’ en hen zo vaardig te maken in de taal, maar hen tevens kennis mee te geven over de cultuur en de identiteit van Engelssprekenden in de wereld.
Programma
‘A Tale of Seven Cities’ is een uitgewerkte, thematische lessenreeks die vertrekt vanuit zeven steden doorheen de Angelsaksische wereld. De wat platgetreden paden van Londen en New York laten we links liggen, en we trekken naar Oxford, Edinburgh, Dublin, Boston, New Orleans, Vancouver en Kingston. De nascholing biedt concreet lesmateriaal dat vertrekt vanuit één van de steden, om telkens op te bouwen met lezen, luisteren en woordenschat naar een taaltaak. In totaal is er lesmateriaal voorzien voor een 20-tal lesuren, maar de oefeningen rond één stad kunnen ook apart ingezet worden in de klas, naargelang de beschikbare tijd of de interesse van de leerlingen.
Er wordt bij de lessen rond elke stad tevens een link gelegd naar Engelse literatuur en/of muziek. Verder is er ook aandacht voor varianten van het Engels, zoals Cajun en Caribbean English.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing:
- kan je de leefwereld van je leerlingen verbreden door hen in contact te brengen met authentiek materiaal van steden uit de Angelsaksische cultuur;
- leer je je leerlingen open te staan voor diverse cultuuruitingen uit de Angelsaksische wereld;
- leer je je leerlingen woordenschat te verwerven over reizen en cultuur en die in te zetten in taaltaken;
- geef je je leerlingen taaltaken over reizen en cultuur;
- leer je je leerlingen varianten van de Engelse taal te verstaan en te appreciëren;
- leer je je leerlingen informatieve, diverterende, persuasieve en literaire teksten over Engelstalige steden te begrijpen en waarderen;
- leer je je leerlingen de diverse invulling van het begrip identiteit in de Angelsaksische wereld in te zien en te waarderen.
Doelgroep
Leerkrachten Engels van derde graad D-finaliteit en van de sterkere richtingen van de dubbele finaliteit
Begeleiding
Bart Goossens is leraar Engels en Nederlands. Hij is ook co-auteur van de handboekenreeks ‘On Track’.
Praktisch
Cursuscode:
23/ENG/028ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Gonda Peeters, 03 265 56 27, gonda.peeters@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 25 oktober 2023 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.