Zoek een nascholing
Je bent hier:   Aan de slag met Minecraft 'Education Edition'

Aan de slag met Minecraft 'Education Edition'

De populaire game Minecraft wordt regelmatig ingezet in het onderwijs. Er is zelfs een speciale onderwijseditie. Volwassenen vinden het vaak lastig om de aantrekkingskracht te zien van de onscherpe digitale blokken van Minecraft, jongeren zijn des te meer door het spel gegrepen.

Programma

Wanneer je start met Minecraft kom je in een virtuele blokachtige wereld terecht. Hierin kan je enorm veel doen, maar het belangrijkste is bouwen (craften). Natuurlijk heb je hiervoor ook materiaal nodig, dat kan je ontginnen in de wereld (minen). Het enige wat je nu nog nodig hebt is creativiteit.

Tijdens de voormiddag leggen we de focus op de werking van Minecraft Education Edition. We gaan ervan uit dat je geen voorkennis hebt en gaan zelf stap voor stap aan de slag met het spel.

  • Wat is Minecraft Education Edition?
  • Installatie van Minecraft Education Edition;
  • Maken van een wereld en starten;
  • Leren gebruiken van de besturing;
  • Gebruiken van hotbar en inventory;

In de namiddag verdiepen we ons in de extra functies van de Education Edition die ervoor zorgen dat Minecraft gemakkelijker in de klas kan worden gebruikt. Je leert onder andere programmeren in Minecraft en ontdekt hoe je het spel in de klas kan inzetten.

  • Leren programmeren in Minecraft Education Edition met MakeCode;
  • Overlopen educatieve blokken;
  • Klasmodule (classroommode) verkennen;
  • Gebruik van Redstone om elektrische circuits aan te leggen;
  • Uitvoeren commando’s;
 

Doelstellingen

 De deelnemers kennen/kunnen:

  • het computerspel Minecraft;
  • programmeren met Microsoft MakeCode;
  • interessante commando’s en verschillende functies binnen Minecraft Education Edition;
  • een wereld in Minecraft beheren voor een klasgroep.
 

Doelgroep

Leerkrachten derde graad lager onderwijs en eerste graad secundair onderwijs met interesse in programmeren en de mogelijkheden van Minecraft ‘Education Edition’.

Basisvaardigheden computergebruik en internet zijn voldoende als voorkennis.

 

Begeleiding

Bram Vanthournout studeerde af als regent informatica – wiskunde aan de lerarenopleiding Vives campus Torhout. Hij gaf actief informatica en wiskunde in zowel het secundair onderwijs als in het volwassenenonderwijs. Op dit moment is hij actief in het Fyxxilab. De focus ligt op het ontdekken van de laatste 21e eeuwse vaardigheden met als doel deze skills over te brengen naar kinderen, jongeren en volwassenen.

 

Praktisch

Cursuscode: 19/STM/029A

Beperkt aantal deelnemers!

Drank en syllabus inbegrepen.

Warme maaltijd in het studentenrestaurant aan €11 (aan te duiden bij inschrijving).

Eigen lunchpakket mogelijk.

 

Jouw bijdrage: 110 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

 

 

Verwachte voorbereiding door deelnemer

 

 
Datum Beginuur Einduur Locatie
donderdag 17 oktober 2019 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), PC-klas D.024 (gelijkvloers)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen