Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Taal en cultuur / Nederlands voor nieuwkomers   Artificiële Intelligentie en Latijn: Hoe Agrippina tot leven komt

Artificiële Intelligentie en Latijn: Hoe Agrippina tot leven komt

Artificiële intelligentie is aan een opmars bezig. Het zorgt voor doorbraken bij zelfrijdende auto’s, voor een gepersonaliseerde kijkervaring bij diensten zoals Netflix, het bepaalt wat we zien op sociale media... en het versnelt ook de creatie van deepfakes. Fakes? Dat klinkt misschien niet al te best, maar dit project laat net de positieve mogelijkheden zien, ook voor het onderwijs. Kruip mee in de huid van Agrippina, Nero of een ander personage uit de tekst van Tacitus en creëer meteen je eerste deepfake!

Programma

Dit project slaat de brug tussen twee ogenschijnlijke tegenpolen, namelijk de klassieke talen en moderne computertechnieken en programmeertalen. Je krijgt een inleiding in de wereld van artificiële intelligentie (AI), ziet wat de mogelijkheden ervan zijn, maar ook de gevaren. Tijdens deze nascholing ontleed je de tekst van Tacitus, zet je deze om naar de directe rede en oefen je je uitspraak van het Latijn. Je leert over de werking van artificiële intelligentie en zet dit om naar de praktijk. Als kers op de taart maak je samen met je collega’s een eerste deepfake. Maar die technologie blijft niet onbesproken…

Doelstellingen

Na het volgen van deze nascholing...

  • duid je de invloed van AI op ons leven met enkele voorbeelden;
  • begrijp je het fenomeen van deepfakes;
  • benoem je de gevaren en mogelijkheden van deze AI-technologie;
  • kan je een tekst kort en bondig voordragen voor camera;
  • kan je zelfstandig, a.d.h.v. Python-code, een deepfake genereren gebaseerd op je eigen lesmateriaal;
  • link je teksten uit de oudheid aan uitdagingen van de toekomst.

Doelgroep

Leerkrachten Klassieke Talen uit de tweede of derde graad in het secundair onderwijs. Je hebt interesse in digitale leermiddelen en een alternatieve aanpak rond de uitspraak van Klassieke Talen.

Voorkennis: enkel vakspecifieke (Latijn / Grieks) voorkennis is vereist. Er is geen specifieke voorkennis op vlak van programmeren vereist.

Begeleiding

Robbe Wulgaert is leraar programmeren, artificiële intelligentie en Design Thinking in Gent. Je vindt hem doorgaans voor de klas als leerkracht op het Sint-Lievenscollege, als externe vakbegeleider binnen de Educatieve Master Klassieke Talen aan de UGent of als lesgever bij het Centrum Nascholing Onderwijs van de Universiteit Antwerpen. Ben je als leerling gefascineerd door programmeren of als leerkracht op zoek naar digitaal lesmateriaal rond artificiële intelligentie, computationeel denken of virtual reality? Dan ben je bij hem aan het juiste adres!

Praktisch

Cursuscode: 24/LAT/010A


Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Laptop met functionele webcam en browser.

Verwachte voorbereiding door deelnemer

Installeer indien nodig Google Chrome of Microsoft Edge internetbrowser. Zorg dat je beschikt over een Google- of Gmail-account.

Datum Beginuur Einduur Locatie
donderdag 13 maart 2025 13:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen