Zoek een nascholing
Je bent hier: Buitengewoon basisonderwijs / Schoolbeleid en -administratie / ICT-coördinator   Begeleiding van hoogsensitieve kinderen in het lager onderwijs

Begeleiding van hoogsensitieve kinderen in het lager onderwijs

Het is belangrijk dat kinderen, leerkrachten en ouders niet enkel de last, maar ook de kracht van hoogsensitiviteit inzien. Met deze karaktereigenschap adequaat omgaan, maakt je weerbaar en veerkrachtig en laat je talenten tot uiting komen. Een goede omkadering voorkomt dat kinderen uitvallen door overbelasting. Door een gedegen, wetenschappelijk onderbouwde kennis over wat hoogsensitiviteit inhoudt, kunnen leerkrachten hun leerlingen beter begrijpen, begeleiden en hen de nodige hulpmiddelen aanreiken. De specifieke noden van het hoogsensitieve kind (HSK) brengen we tijdens deze nascholing in kaart, alsmede tal van praktische tips om in de klas mee aan de slag te gaan.

Programma

  1. Hoogsensitiviteit: wat is het en wat is het niet?
  2. De 3 terreinen van hoogsensitiviteit
  3. De impact van de (leer)omgeving van hoogsensitieve kinderen (model van differentiële susceptibiliteit)
  4. Zintuiglijke prikkels onder de loupe
  5. Werking van het hoogsensitieve brein
  6. 3 spectra: introvert/extravert, prikkelzoekend/prikkelmijdend, flexibel/wilskrachtig.
  7. Arousalmodel: De werking en impact van de 6 prikkelniveaus.
  8. Concentratie bij over-/onderprikkeling (+ casussen)
  9. Omgaan met intense gevoelens
  10. Straf- en conflicthantering bij hoogsensitieve kinderen
  11. Een hoogsensitief kind op school vs. thuis
  12. Inrichting klaslokaal
  13. Verschil/gelijkenissen met ASS en AD(H)D
  14. Vragenronde

Doelstellingen

Na het volgen van deze nascholing:

  • herken je hoogsensitieve kinderen in jouw klas en zie je het onderscheid met ontwikkelingsstoornissen als AD(H)D en ASS;
  • ken je de specifieke behoeften van HSK en speel je erop in;
  • herken je signalen van over- versus onderprikkeling;
  • zorg je ervoor dat een kind niet overprikkeld raakt en/of verwerf je tools om met een overprikkeld kind om te gaan;
  • versterk je het zelfbeeld van hoogsensitieve kinderen en ondersteun je hen hun talenten tot uiting te brengen;
  • betrek je ouders bij de aanpak rond het welbevinden en het leerproces van hun HSK.

Doelgroep

(Zorg)leerkrachten, directies en beleidsondersteuners uit het (buitengewoon-type 9) lager onderwijs, ondersteuners, studenten lerarenopleiding lager onderwijs

Begeleiding

Kristien Taelman is HSP-coach, ervaringsdeskundige en psychotherapeut i.o. Ze is eigenaar Sea You, een praktijk die coaching en ondersteuning biedt aan hoogsensitieve jongeren en volwassenen en ouders van hoogsensitieve kinderen. Verder is ze ook werkzaam als trainer voor HSP Vlaanderen. Ze is gecertificeerd HSP Coach (bij HSP Vlaanderen) en erkend HSK coach bij Esther Bergsma (Nederland). Daarnaast maakt ze deel uit van het HSP Expertenteam Vlaanderen.

Praktisch

Cursuscode: 22/LAG/134A

Cursusmateriaal en lunchbox inbegrepen.

Als je op CDE aangepaste maaltijdwensen hebt, vul deze dan op jouw portaal in of vermeld dit in het opmerkingenveld.


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 25 april 2023 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen