Zoek een nascholing
Je bent hier: Hoger onderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Onderwijswetgeving en administratie   ChatGPT: een (vergiftigd?) geschenk voor leraar en leerling? (herhaling 2)

ChatGPT: een (vergiftigd?) geschenk voor leraar en leerling? (herhaling 2)

Artificiële Intelligentie is niet meer weg te denken uit ons leven en sinds kort uit ons onderwijs. Willens nillens drukken tools zoals ChatGPT ons op de feiten. Maar hoe werkt de tool? Hoe kan jij het inzetten als leraar? Wat is gewenst gebruik en hoe maak je afspraken met je leerlingen rond evaluaties en ongewenst gebruik? In deze nascholing ontdek je samen met collega’s de mogelijkheden, beperkingen en toekomst van deze AI-technologie.

Programma

In deze nascholing krijg je een inleiding in Artificiële Intelligentie als onderzoeksveld en duik je meer bepaald in de wereld van GPT-technologie (ChatGPT, Bing AI, Bard …). Je staat stil bij ongewenst gebruik, plagiaat en de beperkingen van dit soort tools. Je bekijkt daarnaast ook de mogelijkheden, want bij doordacht gewenst gebruik kan deze technologie een meerwaarde betekenen voor jou als leraar en voor je leerlingen. Je leert opdrachten meer robuust te maken, een betere verwerking van input en output en zo toe te werken naar een helder afsprakenkader, een kader met ruimte voor wat mag en wat niet mag. 

Doelstellingen

Na deze nascholing kan je:

  • in eigen woorden een AI-voorbeeld uit het dagelijks leven duiden;
  • de werking van een GPT-model duiden;
  • een praktijkvoorbeeld geven van hoe je AI in de klas brengt;
  • duiden wat het probleem is met de gekende (plagiaat)detectie en nieuwe GPT-technologie;
  • een praktijkvoorbeeld geven van gewenst gebruik van de technologie;
  • via een structuur werken aan betere verwerking van input en output voor docenten en studenten;
  • de eerste stappen zetten naar het formuleren van een afsprakenkader binnen de vakgroep/school.

Doelgroep

Leraren, directeurs, (graad)coördinatoren, leerlingenbegeleiders, pedagogische ICT-coördinatoren uit alle niveaus, kortom iedereen uit het onderwijsveld die zicht wil krijgen op de mogelijkheden (en beperkingen) van ChatGPT.

Deze nascholing is een algemene inleiding op de mogelijkheden en beperkingen van deze AI-technologie. De taalleerkrachten uit de tweede en derde graad doorstroom- en dubbele finaliteit kunnen in de namiddag de verdiepende sessie AI en taaltechnologie: hoe ga je er effectief mee aan de slag in je taalles (23/TAL/050C) volgen. Deelnemers die ook de verdiepende sessie in de namiddag volgen, kunnen een gratis lunch bekomen.

Begeleiding

Robbe Wulgaert is leraar programmeren, Artificiële Intelligentie en Design Thinking in Gent. Daarnaast is hij vakbegeleider bij het opleidingsonderdeel ‘Vakdidactiek B’ aan de Educatieve Master Grieks-Latijn aan de UGent. Samen met zijn studenten ontwerpt hij digitaal lesmateriaal voor de Klassieke Talen.

Website: www.robbewulgaert.be of www.aiindeklas.be

Praktisch

Cursuscode: 23/OND/173C

Digitaal cursusmateriaal inbegrepen


Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Eigen laptop (eventueel met lader)

Datum Beginuur Einduur Locatie
donderdag 21 maart 2024 09:00u 12:00u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen