Chemie als houten blokkendoos: hands-on werken met atomen
Leerlingen die voor het eerst chemie krijgen, hebben het soms erg moeilijk met het verwerven van inzicht in de vaak abstracte leerinhouden. Door de basis van de chemie terug te brengen tot de opbouw van bouwstenen uit hout, kunnen de leerlingen hier zelf mee aan de slag en worden de leerinhouden gevisualiseerd.
Programma
Via hoekenwerk ondervind je dat de blokkendoos kan ingeschakeld worden op verschillende momenten tijdens het schooljaar.
Je krijgt tips om zelf de houten bouwdoosjes te maken en om leerlingen te begeleiden wanneer ze zelf bouwdoosjes in papier/karton maken.
Je krijgt ook een overzicht van de concrete leerplandoelstellingen die gerealiseerd kunnen worden met de blokkendoos.
Doelstellingen
De deelnemer kan:
- zelf bouwdoosjes maken en/of leerlingen begeleiden in het maken hiervan;
- aan de slag met activerende werkvormen m.b.v. de blokkendoos.;
- leerplandoelen realiseren m.b.v. de blokkendoos.
Doelgroep
Leerkrachten chemie en natuurwetenschappen van het derde jaar aso, kso en tso.
Indien dit vak relatief nieuw is, breng dan een digitale versie van het leerplan mee (via smartphone, tablet, laptop).
Begeleiding
Bert De Weirdt is leraar chemie, biologie en natuurwetenschappen aan Sint-Jozefinstituut te Essen. Hij is een groot voorstander van alternatieve werkvormen.
Praktisch
Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.
Mee te brengen door cursist
Indien dit vak relatief nieuw is voor de deelnemer: een digitale versie van het leerplan (via smartphone, tablet, laptop).
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.