Computationeel denken en Python in de wiskundeles
Computationeel denken en programmeren is niet hetzelfde. Je kan computationeel denken integreren in de wiskundeles, en ondertussen werken aan de vakspecifieke lesdoelen. Je zal computationeel gaan denken als je bepaalde zaken wilt gaan automatiseren m.b.v. een computer, en dan zal je ook programmeren. De interactieve Python notebooks met onderwerpen uit de wiskundeles zijn daarbij een handig hulpmiddel, bv. de stelling van Pythagoras, het oplossen van een vierkantsvergelijking, het opstellen van waarheidstabellen, het tekenen van een rechte of parabool.
Programma
In deze nascholing leer je a.d.h.v. concrete voorbeelden hoe je de basisconcepten van computationeel denken integreert in bestaande wiskundeinhouden. Je doet voldoende kennis op van Python om er zinvol mee te werken in de wiskundeles.
Dit gebeurt a.d.h.v. enkele opdrachten zonder computer, maar je gaat ook zelf met de interactieve Python notebooks aan de slag. Hiervoor is enkel een browser nodig, er moet geen andere software worden geïnstalleerd.
In deze nascholing gebruiken we Python als tool. Zoals met de eindtermen wordt bedoeld, gaan we niet programmeren om te programmeren, maar tonen we wat de voordelen zijn van het automatiseren van een bepaald proces.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- begrijp je wat de basisconcepten van computationeel denken inhouden.
- pas je deze basisconcepten toe op inhouden uit de wiskundeles.
- gebruik je datatypes, variabelen en operatoren in Python.
- vraag je input van de gebruiker in Python.
- gebruik je een keuzestructuur in Python.
- werk je in Python met door jou gedefinieerde functies.
- onderscheid je computationeel denken en programmeren.
- pak je een reëel probleem met Python aan, zelfs zonder voorkennis in Python.
- pas je een bestaand computerprogramma aan aan een nieuw verwant probleem.
- begrijp je dat zelf een algoritme opstellen niet betekent dat je van nul moet gaan programmeren.
- motiveer je je leerlingen om de hulp van de computer in te roepen bij het oplossen van een probleem.
Doelgroep
Leerkrachten wiskunde, wetenschappen en STEM 2de en 3de graad secundair onderwijs.
Lerarenopleiders wiskunde, wetenschappen en STEM voor leerkrachten secundair onderwijs (professionele bachelor en educatieve master).
Er is geen voorkennis nodig voor het programmeren.
Begeleiding
Natacha Gesquière is licentiaat wiskunde. Ze stond vele jaren in het onderwijs als leerkracht wiskunde, maar is nu STEM-coach aan de UGent en Dwengo vzw. Ze ontwikkelt didactisch materiaal voor Dwengo vzw rond STEM, computationeel denken, artificiële intelligentie en programmeren.
Praktisch
Cursuscode:
22/WIS/060A
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Laptop met een internetbrowser
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 20 maart 2023 |
13:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.