Je bent hier:   Create, share, reuse! - H5P in jouw les, dé gratis open source software

Create, share, reuse! - H5P in jouw les, dé gratis open source software

Jaar na jaar probeerde je nieuwe digitale tools uit. Ongetwijfeld leverde dit soms wat frustratie op: elke tool heeft immers een leercurve. Meer dan eens verdween je werk, want plots doken er paywalls op of ging de ooit gratis site in rook op. Gelukkig is er H5P! In deze omgeving kan je zowat alles maken: interactieve filmpjes, quizjes en meer. De software is open source (en dus gratis beschikbaar) en kan in heel wat leeromgevingen worden ingebed. Tijdens deze nascholing leer je spelenderwijs de belangrijkste vormen van H5P-oefeningen kennen.

Deze cursus is praktisch van aard: het gaat hier om het koppelen van een doel aan een tool. Je volgt dus geen aanpak waarbij je per se technologie wilt gebruiken. Je krijgt didactische wenken mee maar het vertrekpunt bestaat uit een aantal aangereikte en/of door de cursisten zelf meegenomen scenario’s. Je gaat in groep, in duo en alleen aan de slag om H5P-oefeningen te bouwen.

Let op: dit is géén cursus die je tot javascript-expert maakt, noch één die je tot back-end helpdesk gaat maken. Je leert om dingen in je klas en voor je klas te doen, niet om een eigen site te bouwen.

Na het volgen van de nascholing

• werk je met verschillende oefeningen die H5P je aanbiedt (zoals drag the words, fill in the blanks, image hotspots, …);
  • maak je presentaties met de diverse opties binnen H5P (course presentation, interactive video, dictation);
  • maak je ondersteunend materiaal voor je leerlingen (bv. flashcards of Cornell notes);
  • kan je jouw digitale lesomgeving naar een hoger niveau tillen;
  • koppel je een probleem aan een oplossing in H5P.

Leraren uit alle niveaus die interesse hebben in het uitbouwen van de eigen digitale leeromgeving of die willen verkennen wat buiten de “ommuurde speeltuin” van Smartschool kan

Dennis Van der Kuylen is adviseur taalbeleid bij de AP Hogeschool en Projectcoördinator Starttoets bij de Vlaamse Hogescholenraad. Hij ontwikkelde ook mee de toelatingsproef graduaten (TPG). Binnen de AP Hogeschool bouwde hij al heel wat oefenpakketten die studenten helpen hun taalvaardigheid op te krikken.

Cursuscode: 23/OND/176A

Cursusmateriaal inbegrepen

Heb je interesse in andere ICT-tools die jou ondersteunen om je leerlingen actief te betrekken, om te differentiëren en om te motiveren? Bekijk dan zeker even de nascholing Verhoog de betrokkenheid en het leerrendement van je leerlingen door effectief gebruik van ICT-tools.

Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be

Eigen laptop (tablet kan ook, maar is minder handig)

Verwachte voorbereiding door deelnemer

Als je deelneemt aan deze vorming, dan denk je vooraf na over situaties waarin jij graag een digitale tool had ingezet én bedenk je wat je wil dat deze tool dan voor jou zou doen. We bekijken dan tijdens de workshop jouw noden en bouwen daar oefeningen rond.

woensdag 6 maart 2024 09:30u 12:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping)