Zoek een nascholing
Je bent hier: Basisonderwijs / Kleuteronderwijs / Zorg   De beste start - Taalontwikkeling in de muzische vakken (herhaling 1)

De beste start - Taalontwikkeling in de muzische vakken (herhaling 1)

Niets lijkt zo vanzelfsprekend als de manier waarop lachende en huilende baby’s uitgroeien tot sprekende kinderen. Taalontwikkeling is nochtans het resultaat van vele factoren die op een ingewikkelde manier op elkaar inspelen. De taalontwikkeling is vooral afhankelijk van het totale groeiproces dat kinderen doormaken. En omgekeerd speelt de taal ook een belangrijke rol in de verdere totale ontwikkeling. Spreken, denken, de wereld verkennen, fantaseren en zich sociaal gedragen beïnvloeden elkaar voortdurend.

In drie los van elkaar te volgen cursussen ‘De beste start’ bekijken we hoe we de taalontwikkeling van peuters en kleuters optimaal kunnen stimuleren, via de dagelijkse activiteiten en interacties in de klas. Deze cursussen kunnen apart gevolgd worden, of samen als een volledig traject. Indien je het volledige traject volgt, dan krijg je 25 euro korting op de totaalkost.

Programma

Het verschil tussen taalrijke en taalarme kleuters slaat een kloof die al heel vroeg de gelijke kansontwikkeling en de schoolloopbaan van kinderen in gevaar brengt. We moeten er dan ook alles aan doen om die kloof zo vroeg mogelijk te dichten.

We bekijken samen hoe je in de muzische vakken en activiteiten de kinderen op een speelse, niet-dwingende manier tot echte communicatie uitnodigt. Je weet waar je rekening mee moet houden om het effect te verhogen. Je oefent met voorlezen, liedjes en rijmpjes. Hoe maken we de hoeken taalrijk? Hoe werken we met verteltassen? Welke technologieën staan ons ter beschikking? Je leert al doende hoe muzische creativiteit, taalontwikkeling en ouderparticipatie hand in hand kunnen gaan.

Doelstellingen

De deelnemers:

  • hebben een arsenaal aan boeiende, speelse en creatieve ideeën om het eigen taalaanbod zo rijk mogelijk te maken;
  • hebben originele ideeën en aanpakken ter beschikking om alle ouders zo veel mogelijk te betrekken bij de talige ontwikkeling van hun kind.

Doelgroep

Kleuterleidsters, zorgcoördinatoren, kinderverzorgsters in de kleuterklas, directies, docenten KO. In de praktijk-voorbeelden kijken we naar de jongste kinderen (peuters en 1K), naar meertalige kleuters en naar oudere kleuters die een taalontwikkelingsachterstand hebben opgelopen.

Begeleiding

Jella Di Perna was lerares Nederlands-Engels, lector taalvaardigheid aan de PXL Hogeschool en Artevelde-hogeschool, vorser vakdidactiek en assistent Nederlands aan de UA en de UGent, nascholer talenbeleid, pedagogisch begeleider, taalcoach en schooldirecteur. Ze heeft vooral expertise opgebouwd rond taalontwikkeling, taalvaardigheidsbevordering en talenbeleid in het kleuter- en basisonderwijs, secundair en hoger onderwijs. Ze is ook zaakvoerder van De Lettermens.

Praktisch

Cursuscode: 19/KLE/045B

Beperkt aantal deelnemers.

Syllabus en dranken inbegrepen.

Meer informatie over de andere nascholingen ‘De beste start’:
'Taalverwerving en meertaligheid bij het jonge kind'
http://www.uacno.be/19KLE043B (op 11/02/2020)

'Taalontwikkeling en het stille kind'
http://www.uacno.be/19KLE044B (op 04/03/2020)


Jouw bijdrage: 65 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
donderdag 19 maart 2020 09:30u 12:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen