De betoverde bibliotheek: oude verhalen met gamification in de les Nederlands - via afstandsonderwijs
Meer concrete info over het verloop van deze nascholing via afstandsonderwijs vind je zo snel mogelijk op deze pagina.
Hoe kun je oude verhalen boeiend maken? Hoe kun je vaardigheden integreren met dat onderwerp?
De leerlingen gaan op queeste in de Betoverde Bibliotheek en herstellen alle oude verhalen terug in ere. Ze werken hierbij aan de vier vaardigheden en verwerven de leerstof literatuur rond oude verhaalvormen (mythe, fabel, sage, legende en sprookje). Een digitale module opgesteld in Classcraft met behulp van Google Sites en H5P / Bookwidgets.
Programma
Voormiddag:
Je leert hoe je samen met je leerlingen aan de slag kan gaan met de queeste rond de oude verhaalvormen. In de voormiddag bekijken we de basisprincipes van gamification. Er wordt uitgelegd hoe Classcraft werkt en hoe je ermee aan de slag kan gaan tijdens de lessen. Classcraft is een classroom management game waarin je queestes kan opstellen rond een pakket leerstof. Al het materiaal wordt ter beschikking gesteld om te gebruiken of om te bewerken.
Wie graag al eens een kijkje neemt naar de module, kan dit doen via onderstaande link: https://sites.google.com/view/betoverdebibliotheek/home
Namiddag:
In het namiddagdeel van de cursus leer je meer in detail werken met Classcraft, je leert zelf een queeste ontwerpen en je leert de vaardigheden die nodig zijn om met Google Slides aan de slag te gaan en oefeningen aan te maken in H5P of in Bookwidgets. Je kan met eigen materiaal werken of met een kopie van de module en deze aanpassen naar eigen behoefte. Je gaat zelfstandig of in groep aan de slag; de docent modelleert en helpt waar nodig.
Breng voor dit cursusonderdeel zeker een eigen laptop mee!
Doelstellingen
VOORMIDDAG
- Je kent de basisprincipes van gamification en maakt kennis met Classcraft.
- Je kan samen met de leerlingen aan de slag met de digitale module “Oude Verhaalvormen: de betoverde bibliotheek”
- Je leert hoe de module opgesteld is en hoe je er in de praktijk mee kan werken.
NAMIDDAG
- Je leert de module in Google sites zelf bewerken en naar je hand zetten.
- Je krijgt de mogelijkheid om zelf materiaal te ontwikkelen met Google sites.
- Je hebt tijd om je verder in te werken in Classcraft en zelf een queeste op te zetten.
- Je leert oefeningen maken met H5P en/of Bookwidgets.
Doelgroep
Leerkrachten Nederlands 2de en 3de graad s.o.
Begeleiding
Mitte Schroeven is leerkracht Nederlands en Engels aan het Sint-Ritacollege in Kontich. Ze is al jaren titularis en leerkracht Nederlands in het vierde jaar. Interesses: gamification, global learning, edTech.
Praktisch
Cursuscode:
19/NED/021ADeze nascholing wordt aangeboden via afstandsonderwijs. Opnames en digitaal materiaal blijven tot één maand na datum beschikbaar.
Jouw bijdrage: 121 EUR.
Inlichtingen bij: Gonda Peeters, 03 265 56 27, gonda.peeters@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Breng je eigen laptop mee voor het namiddaggedeelte.
Verwachte voorbereiding door deelnemer
De deelnemers maken best al een eigen Google Drive account aan, zodat het materiaal gemakkelijk gedeeld kan worden.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 21 april 2020 |
09:30u |
16:30u |
via afstandsonderwijs |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.