Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Leerzorg   De brug naar het hoger onderwijs: hoe begeleid ik mijn leerlingen bij hun studiekeuze?

De brug naar het hoger onderwijs: hoe begeleid ik mijn leerlingen bij hun studiekeuze?

Wat zal ik volgend jaar studeren? Dat is een van de belangrijkste vragen waarmee leerlingen in het zesde (en zevende) jaar secundair onderwijs worden geconfronteerd. Jongeren begeleiden in die toch wel erg gewichtige keuze is niet evident, maar wel cruciaal. Deze dag wil onderwijsprofessionals versterken in de studiekeuzebegeleiding richting het hoger onderwijs.

In de voormiddag lichten we toe hoe het hogeronderwijslandschap er anno 2024 uitziet. Vervolgens gaan we dieper in op hoe je als school dit studiekeuzeproces op een kwaliteitsvolle manier kan aanpakken. Na de lunchpauze krijg je zicht op hoe leer- en leefzorg in het hoger onderwijs een plaats krijgen.

Programma

09.30 - 10.45 uur: Het hoger onderwijs vandaag - Kris De Feyter

In deze sessie krijg je een beeld van hoe het hoger onderwijs er anno 2024 uitziet en worden o.a. de bijkomende toelatingsvoorwaarden kort gekaderd. Je krijgt uitleg over studiepunten en leerkrediet en over de zogenaamde ‘harde knip’. We staan ook even stil bij het studiegeld en over de begeleiding van de studenten.

10.45 - 11.00 uur: pauze

11.00 - 12.15 uur: Hoe het studiekeuzeproces richting hoger onderwijs op mijn school aanpakken? - Sabine Dillen

Tijdens deze sessie leer je niet alleen de verschillende fases van het studiekeuzeproces kennen, maar ontdek je eveneens welke activiteiten en tools je kan inzetten om dit proces te begeleiden. Je bekijkt wat de verschillen tussen de beschikbare instrumenten zijn en in welke fase van het studiekeuzeproces je ze best inzet. Ook hoe je een studiekeuzetraject op school kan implementeren komt aan bod.

12.15 - 12.45 uur: Kritische reflectie in studiekeuzebegeleiding - Kaat Somers

Keuzes maken is moeilijk. Het vraagt heel wat van een leerling om te ontdekken wat hij of zij zelf écht wil. Bovendien is die keuze daarnaast ook onderhevig aan heel wat invloeden die buiten jezelf liggen, zoals de locatie waar een bepaalde studie wordt aangeboden, je financiële mogelijkheden, de mening van je ouders en vrienden... Voor het maken van een bewuste studiekeuze is kritische zelfreflectie daarom onontbeerlijk. Het is echter niet makkelijk om leerlingen daarbij te ondersteunen. In deze sessie krijg je enkele praktische handvaten en aandachtspunten mee voor hoe je dit kan doen.

12.45 - 13.30 uur: pauze

13.30 - 14.30 uur: Inclusieve mentoraten: wegwijs en begeleiding op maat van eerstejaars - Evelyne Mancel en Sam Smit

Er komt veel af op de startende student in het eerste jaar. Ontdek in deze sessie hoe inclusieve mentoraten startende studenten ondersteunen bij de overstap naar het hoger onderwijs. Ouderejaarsstudenten, docenten en onderwijsondersteuners coachen studenten in groeps- en/of individuele sessies doorheen hun eerste jaar. Zo krijgen studenten alle tools in handen om een sterke start te nemen.

14.30 - 15.30 uur: Kijk eens in de spiegel met ijkingstoetsen - Bart Tambuyzer

Wil je graag een overzicht van de bestaande ijkingstoetsen en wil je het doel van deze toetsen beter begrijpen? Wil je graven in de inhoud van de ijkingstoetsen en hoe je deze kan gebruiken in je lessen? Zou je de ijkingstoetsen willen inpassen in het keuzemakingsproces voor leerlingen die de sprong naar het hoger onderwijs zullen maken? Tijdens deze sessie krijg je een antwoord op die vragen. Je maakt kennis met een ijkingstoets (inhoudelijk), de scoring en de interpretatie van de score. Dit gebeurt aan de hand van een ijkingstoets uit vorige edities. De ijkingstoets als instrument in het keuzemakingsproces wordt uitgediept.

15.30 - 15.40 uur: pauze

15.40 - 16.15 uur: Studietoelagen in het hoger onderwijs - Fleur Zagers en Khadija Aberkan

De Sociale Dienst van de Universiteit Antwerpen verzorgt deze infosessie over studiefinanciering in het hoger onderwijs. We begrijpen dat de overgang van het secundair naar het hoger onderwijs een spannende, maar ook uitdagende tijd kan zijn voor veel leerlingen, vooral als het op financiën aankomt. Tijdens deze infosessie geven we praktische informatie en tips over alle vormen van studiefinanciering: hoeveel kost studeren, studietoelage en andere vormen van studiefinanciering. Je wordt geïnformeerd over de verschillende vormen van studiefinanciering, zodat je de basiskennis hebt om toekomstige studenten naar de juiste instanties te sturen.

Doelstellingen

Na het volgen van deze dag:

  • heb je inzicht in hoe het hogeronderwijslandschap er momenteel uitziet;
  • ben je op de hoogte van de opvang en oplossingen die het hoger onderwijs aanreikt aan leerlingen met leerstoornissen, ontwikkelingsstoornissen, financiële problemen;
  • kan je de fases van het studiekeuzeproces onderscheiden;
  • weet je hoe je studiekeuzebegeleiding kan implementeren in het schoolbeleid;
  • weet je hoe je specifieke problemen bij het maken van een studiekeuze oplossingsgericht kan aanpakken.

Doelgroep

Leerlingenbegeleiders en leerkrachten derde graad secundair onderwijs, klasleerkrachten zesde en zevende jaar secundair, vertrouwensleerkrachten, leerzorgcoaches, directies, CLB-medewerkers, ondersteuners en andere geïnteresseerden.

Begeleiding

  • Kris De Feyter (master Opleiding- en onderwijswetenschappen) is stafmedewerker aan de Universiteit Antwerpen en medewerker van StudyChat. Hij geeft in hoofdzaak informatie over ‘verder studeren’ aan studiekiezers.
  • Sabine Dillen is van opleiding leerkracht aardrijkskunde en geschiedenis. Ze werkte als leerkracht in verschillende scholen in het Antwerpse. Sinds 2019 is ze coördinator van StudyChat (AUHA).
  • Kaat Somers is projectcoördinator onderwijs bij het Universitair Centrum Sint-Ignatius Antwerpen (UCSIA).
  • Gloria Konde (master Farmaceutische Wetenschappen) is medewerker bij het Team Diversiteit van UAntwerpen.
  • Evelyne Mancel (master Opleidings- en onderwijswetenschappen) is stafmedewerker studieloopbaanbegeleiding bij UAntwerpen. 
  • Sam Smit is coördinator Diversiteit en Inclusie van UAntwerpen.
  • Bart Tambuyzer is monitor chemie en onderwijscoördinator in- en doorstroom met focus op ondersteuning chemie bij eerstejaarsstudenten aan de Universiteit Antwerpen.
  • Fleur Zagers en Khadija Aberkan zijn medewerker bij de Sociale Dienst van UAntwerpen.

Praktisch

Cursuscode: 23/LZG/058A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen


Jouw bijdrage: 90 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

een laptop

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 5 maart 2024 09:30u 16:15u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 004 (gelijkvloers)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen