Je bent hier:
Dialogisch lees- en literatuuronderwijs in vijf stappen
Dialogisch lees- en literatuuronderwijs in vijf stappen
Zowel het vernieuwde ERK als de nieuwe leerplandoelen geven literatuur een prominentere plaats in het vreemdetalenonderwijs, met het oog op taalverwerving, leesvaardigheid, en interculturele competenties. Maar hoe kan je literaire teksten zodanig inzetten in de talenklas dat ze inderdaad al die doelen dienen? In deze nascholing maak je kennis met een nieuwe didactische methode die literatuur, taal en cultuur op een geïntegreerde wijze aanbrengt. De methode, een vijfstappenplan, is geïnspireerd op de inzichten en werkvormen van dialogisch lees- en literatuuronderwijs, waar het actief lezen van en samen praten over teksten centraal staan.
Programma
De nascholing bestaat uit drie delen. In een eerste luik stellen we het vijfstappenplan aan je voor. Je krijgt inzicht in de wetenschappelijke en didactische grondslagen van de methode: inzichten rond dialogisch leren, geïntegreerd taal- en literatuuronderwijs, interculturele competenties, (literaire) leesvaardigheid en leesbevordering. We geven uitleg bij de doelstellingen, werkvormen en het lesmateriaal van het vijfstappenplan en brengen verslag uit van de verschillende pilootstudies die de methode al uittesten in de klaspraktijk. In een tweede luik doorloop je, in samenwerking met je medecursisten, zelf de vijf stappen van de methode. We werken daarbij met een Engelstalig kort verhaal. In een afsluitend luik bespreken we samen het vijfstappenplan en is er ruimte voor vragen, feedback en verdere toelichting.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing…
- weet je hoe je literaire teksten kan inzetten in de talenklas om te werken aan (literaire) leesvaardigheid, interculturele competenties, en (productieve en communicatieve) talige vaardigheden;
- ken je principes en werkvormen van de dialogische aanpak van lees- en literatuuronderwijs en kan je deze inzetten in je lessen;
- heb je grondig inzicht in de werkvormen, doelen en evaluatievormen van het vijfstappenplan;
- kan je met het vijfstappenplan zelf aan de slag in je lessen: je kan daarbij werken met bestaande lessenreeksen, maar je weet ook hoe je zelf materiaal kan ontwikkelen.
Doelgroep
Leraren en leraren-in-opleiding Engels, Frans, Spaans en Duits secundair onderwijs.
Opmerking: in het praktische luik werken we rond een Engelstalig kort verhaal, maar lesmateriaal voor Frans, Spaans en Duits wordt ook aangeboden.
Begeleiding
Elke D’hoker is als hoogleraar verbonden aan het departement literatuurwetenschap van de KU Leuven. Ze doceert vakken over Engelse literatuur, literatuurwetenschap en literatuurdidactiek. Ze is de auteur van het handboek Leerlingen en literatuur. Hoe vaardige lezers vormen (LannooCampus, 2022).
Praktisch
Cursuscode:
23/TAL/052ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Gonda Peeters, 03 265 56 27, gonda.peeters@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Pen, papier en opgeladen laptop
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 16 oktober 2023 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.