Je bent hier:   Digitale inclusie aanpakken vanuit het buitengewoon onderwijs: een praktijkvoorbeeld

Coderen kan je leren. Coderen geeft een veilig gevoel, het blijft steeds hetzelfde en verandert niet. Daarom zet SBSO Baken ICT in om de sociale vaardigheden van hun kwetsbare jongeren te trainen. Zo kunnen zij de aangeleerde ICT-vaardigheden doorgeven aan andere kinderen. Een mooi voorbeeld van (digitale) inclusie.

In het theoretische gedeelte van de nascholing krijg je een antwoord op de volgende vragen:

• Hoe zet SBSO Baken ICT-vaardigheden in het buitengewoon secundair onderwijs in?
  • Hoe ga je aan de slag met leerlingen om computationeel denken te integreren in de eigen school?
    • Hoe kan je dit stapsgewijs opbouwen?
    • Wat heb je nodig?
    • Wat kan je doen als school om hierin de eerste stappen te zetten?
    • Met wie kan je samenwerken?

In het praktische gedeelte ga je met de leerlingen van SBSO Baken aan de slag in de vorm van een workshop. Je maakt kennis met hun manier van werken met robots, STEM-materiaal, Lego en ervaart hoe zij dit implementeren in hun dagelijkse werking.

Na het volgen van de nascholing integreer je ICT-vaardigheden op een functionele manier bij leerlingen uit het buitengewoon secundair onderwijs.

Leerkrachten, directie, leerlingenbegeleiding en andere geïnteresseerden uit het buitengewoon secundair onderwijs

Kim Pinoy geeft intussen 21 jaar les, waarvan ze zich de voorbije vijf jaar vastbeet in het topic ‘digitale inclusie’ binnen haar school, GO! School voor Buitengewoon Secundair Onderwijs Baken. Sinds ze een workshop volgde over e-inclusie ziet ze het als haar missie om jongeren met een beperking uit hun comfortzone te laten breken dankzij digitale toepassingen. Zo leidt ze sinds enkele jaren groepjes leerlingen op tot succesvolle ‘mediaforces’.

Cursuscode: 24/BU/017A

Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be

donderdag 6 februari 2025 09:00u 12:00u GO! school voor BuSO Baken, Bellestraat 89, 9100 Sint-Niklaas