Je bent hier:
Digitale tools in de kleuterklas: ideaal om een speel-leeromgeving te creëren!
Digitale tools in de kleuterklas: ideaal om een speel-leeromgeving te creëren!
De kleuterklas vormt één grote speel-leeromgeving voor kleuters. Digitale tools passen dus perfect in jouw klas. Je ervaart hoe je digitale tools eenvoudig kan inzetten in elke thematische hoek. Je ontdekt hoe je vanaf de instapklas kan werken aan de digitale geletterdheid van kleuters. Het integreren van digitale tools vormt een mooie brug naar het stimuleren van taalvaardigheid, denkvaardigheden en creativiteit. En natuurlijk sla je zelf aan het ontwerpen zodat je met concreet materiaal naar huis gaat: dit kan je daags nadien meteen uittesten in jouw klas.
Programma
Je gaat op verkenning in verschillende themahoeken. Per themahoek ontdek je concreet hoe je door middel van digitale tools de hoek kan verrijken. Je bekijkt de mogelijkheden om door middel van digitale tools leerinhouden aan te brengen en in te zetten op andere competenties en jouw kleuters op die manier al spelenderwijs te stretchen.
Je test concrete oefeningen uit en bekijkt praktijkvoorbeelden. Je gaat concreet aan de slag met onder andere QR-codes, Seesaw, Bookwidgets, een fotoapp, Kahoot.
Vervolgens ga je zelf aan de slag en werk je concreet materiaal uit door middel van de besproken digitale tools. Dit stuur je bij op basis van tips en voorbeelden van praktijktoepassingen.
Doelstellingen
De deelnemers:
- benoemen de meerwaarde van digitale tools in de kleuterklas;
- benoemen concrete voorbeelden om digitale tools te integreren in themahoeken;
- benoemen concrete voorbeelden om digitale tools te benutten voor het aanbrengen en oefenen van leerinhouden;
- ontwerpen zelf oefeningen en didactisch materiaal om in te zetten in de klas.
Doelgroep
Kleuterleerkrachten, directeurs, zorgcoördinatoren.
Leerkrachten van de 1ste graad basisonderwijs zijn ook welkom.
Begeleiding
Elke De Bree is al 18 jaar kleuterleerkracht. Sedert enkele jaren is ze actief mediacoach en Apple Distinguished Educator. Sinds september 2019 deelt ze haar ervaringen en expertise met andere leerkrachten.
Praktisch
Cursuscode:
24/KLE/057ADigitaal lesmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Laptop of tablet of iPad (met lader). Het kan handig zijn om je laptop EN tablet/iPad mee te brengen.
Gelieve reeds op voorhand volgende apps te downloaden: Codespark, Squla, Seesaw, Bimi boo, Stopmotion, Chatterkid of chatterbox, Seesaw.
! Zorg er voor dat je laptop/tablet of iPad toegang heeft tot andere domeinen en andere wifi-netwerken (eventueel afstemmen met je ICT-coördinator).
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Enkele ideeën en thema’s bedenken waar je concreet rond aan de slag wilt gaan in jouw klas.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 14 oktober 2024 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.