Je bent hier:   Elk probleem, een kans! Kijk eens door een andere bril

Elk probleem, een kans! Kijk eens door een andere bril

Je doet je job met hart en ziel, maar soms lijk je te verstikken. Er komt immers zo veel (tegelijk!) op je af: moeilijke leerlingen, lastige ouders, veeleisende collega’s, in de context van het begeleidingsdecreet (samen)werken in een ondersteuningsnetwerk, ZILL en ROK, nieuwe eindtermen… Vul het lijstje zelf maar aan: elke dag verstoren steeds nieuwe uitdagingen je plannen of je rust en lijken problemen zich op te stapelen.

Dat daagt je uit en laat je de grenzen van je draagkracht ervaren.
Kan het anders? Beter? Gezonder?
Het antwoord is: JA!
Hoe dan? Het antwoord krijg je in deze nascholing.

Je collega’s, de leerlingen, je directeur, de ouders, de context waarin je werkt… kan je (meestal) niet veranderen. Hoe je daar naar kijkt, en hoe je daarmee omgaat… dat heb je wel zelf in de hand. In deze sessie leer je hoe te ontsnappen uit de cirkel van het blijven kijken, denken, geloven, handelen zoals je altijd deed, zodat jou níet hetzelfde blijft overkomen wat je altijd al overkwam. Je maakt kennis met tools om die mindshift te maken. Met het OMdenkspel zet je dit meteen om in de praktijk.

Het inzicht in de eigen reacties of in de eigen houding wordt nog versterkt door de kennismaking met de kernkwadranten van Ofman: de (hernieuwde) ontdekking van eigen kwaliteiten, valkuilen, uitdagingen en allergieën is voor velen een echte eye-opener.

Na deze workshop is niks nog hetzelfde. Van dan af geldt: ‘Hallo probleem, jij bent mijn kans!’

De deelnemers:

• krijgen via reflectie inzicht in het eigen denken en handelen;
  • vertrouwen in hun mentale kracht om een mindshift te maken, zodat ze in elk probleem kansen zien;
  • ontwikkelen gezonde zelfzorg zodat ze op een assertieve manier hun grenzen bewaken;
  • linken hun ‘ergernissen’ aan hun ‘kwaliteiten’ en leren hoe ze ‘valkuilen’ kunnen vermijden door in te zetten op hun ‘uitdagingen’.

Leraren, zorgcoördinatoren en leerlingbegeleiders, directies uit het kleuter-, lager en secundair onderwijs.

Joost Hillewaere was leraar lager onderwijs, mental-coach voor startende leraren, stafmedewerker BaO in Eekhout Academy en pedagogisch begeleider competentieontwikkeling. Momenteel is hij zelfstandig nascholer, trainer en coach.

Cursuscode: 22/OND/135A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen.

Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be

Graag een doosje (genre Tupperware) meebrengen (een +/- kubusvormig doosje van circa 11x11x9 cm; geen platte, lange doos).

vrijdag 26 mei 2023 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping)