Zoek een nascholing
Je bent hier:   Emotionele verwaarlozing: herkennen en begeleiden

Emotionele verwaarlozing: herkennen en begeleiden

Niet alle ouders zijn emotioneel beschikbaar voor hun kinderen. Ook als het kind fysiek niets ontbreekt, kan het zijn dat hij/zij liefde, geborgenheid, emotionele intimiteit en veiligheid mist. Het kind voelt zich niet-gezien, niet-gehoord en is existentieel eenzaam in de thuisomgeving. Het kind leert onbewust dat hij/zij er niet mag zijn en er is weinig ruimte voor de eigen emotionele ontwikkeling. Het kind voelt de leegte maar begrijpt niet hoe dit te benoemen, het lijdt aan emotionele eenzaamheid maar weet niet wat er mis is, het beschouwt de emotionele verwaarlozing als normaal, het voelt zich alleen anders dan kinderen die volledig op hun gemak zijn.

Op school komt emotionele verwaarlozing tot uiting via onzekerheid en een laag zelfbeeld, aanpassingsgedrag in de vriendengroep, aangetast vertrouwen in de ander, faalangst en perfectionisme, chronische spanning, depressief gedrag, gedragsproblemen, impulsiviteit en agressief gedrag, verslaving, automutilatie, suïcidaliteit …

Programma

In deze nascholing ligt de focus specifiek op ‘emotionele verwaarlozing’ als vorm van trauma. Hoe kan je emotionele verwaarlozing herkennen en wat zijn de verschillende types van emotioneel verwaarlozende ouders? We gaan in op wat het kind voelt in de relatie met de ouders, wat zijn/haar reacties zijn op de emotionele verwaarlozing en welke beschermende delen hij/zij ontwikkelt. We houden rekening met de loyaliteitsband tussen ouder en kind, de driehoek school-ouder-kind en hoe je als leerkracht/begeleider een contextgesprek kan aangaan. Tot slot hebben we oog voor zelfzorg voor jou als leerkracht/begeleider in het contact met de jongere en diens context.

De opleiding is ervarings- en praktijkgericht. We gaan aan de slag met checklists, schrijfoefeningen, beeldende oefeningen, imaginatie-oefeningen, lichaamsgerichte oefeningen, oefeningen met beschermende delen, het contextgesprek …

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing

  • kan je emotionele verwaarlozing herkennen;
  • kan je de jongere helpen bewust worden van wat er niet is en welke onvervulde behoeften hij/zij heeft;
  • kan je de jongere handvaten bieden om binnen de huidige realiteit van emotionele verwaarlozing een gezond deel of Zelf te behouden;
  • kan je met de jongere en/of de ouder in gesprek gaan zonder oordeel, vanuit een compassievolle, nieuwsgierige en kalme plek binnenin jezelf;
  • kan je de jongere en/of de ouders gepast doorverwijzen.

Doelgroep

Vertrouwensleerkrachten, leerlingenbegeleiders, leerkrachten, leerzorgcoaches, … secundair onderwijs

Begeleiding

Anja Boers is integratief psychotherapeut gespecialiseerd in groei, stress, rouw en trauma bij kinderen, jongeren en volwassenen. Ze biedt individuele psychotherapie, een ervaringsgericht groepsaanbod én is als (leer)therapeut, supervisor en docent verbonden aan diverse partners.

Praktisch

Deze cursus loopt over 2 dagen.

Cursuscode: 24/SEB/119A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen


Jouw bijdrage: 252 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

 

Datum Beginuur Einduur Locatie
maandag 17 februari 2025 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers)
dinsdag 11 maart 2025 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen