Employer branding met visie: trek nieuwe leerkrachten aan die écht bij je school passen
In tijden van schaarste wordt er gestreden. Scholen strijden om (afstuderende) leerkrachten en zij-instromers voor zich te winnen. Sollicitanten ervaren stress bij het vinden van een school die bij hen past. Hoe weten zij waar een school écht voor staat? Waar komen zij dat te weten? De schoolwebsite is vaak de enige bron van informatie voor externen…
Om in een ideale match met elkaar te kunnen starten, doen scholen er goed aan om een unieke en inspirerende visie op personeelsbeleid te ontwikkelen én die doordacht te communiceren via de meest gepaste communicatiekanalen. Een win-win, zowel voor scholen als voor de werkzoekende leerkracht.
Programma
Dagdeel 1 (Heidi Lagast)
- Kritische kijk op de visie/missie en kernwaarden van de school en link met personeelsbeleid.
- Competentie- en talentmanagement in jouw school.
- Integratie van competentie- en talentmanagement in een aantrekkelijke visie op personeelsbeleid.
Dagdeel 2 (Delphine Van Belleghem)
- Wat zijn de communicatiedoelstellingen voor je employer branding? Bekendheid van de school, interactie, conversie (kandidaturen), ambassadeurschap.
- Wie is je doelgroep voor employer branding: hoe omschrijf je de doelgroep en hoe zorg je dat je communicatie is aangepast aan je doelgroepen?
- Hoe kies je de gepaste kanalen en maak je een goede mix? Je maakt een combinatie van earned media (sociale media reacties, pers), owned media (newsletter, website, sociale media posts), paid media (adverteren)
- Hoe zorg je voor wervende teksten en aantrekkelijke beelden? Met tips voor je huisstijl, het selecteren van foto’s, het belang van visuals en handige tools die je hierbij kunnen helpen.
- Vacatures: hoe ziet een wervende en aantrekkelijke vacature er uit?
Doelstellingen
Na afloop van deze cursus:
- vertaal je de visie/missie en kernwaarden die je als school wil uitdragen naar een visie op personeelsbeleid door middel van logisch deductief denken van missie/visie naar ‘gewenst lerarenprofiel’ met bijhorende competenties (organisatieperspectief).
- kom je tot een visie op talentmanagement van jouw school via de methode van waarderend onderzoek vertrekkend vanuit de reeds aanwezige talenten en sterktes die opvallend aanwezig zijn in je schoolteam (medewerkersperspectief).
- vertaal je zowel het organisatieperspectief als het medewerkersperspectief naar een aantrekkelijk geformuleerd aanbod op de schaarse arbeidsmarkt.
- zet je een sterke employer brand neer: de unieke visie van de school vertaald in een concrete communicatieaanpak.
Doelgroep
Directeurs, TAC's, leden van het schoolbestuur en andere leidinggevenden uit alle niveaus die verantwoordelijk zijn voor het aanwerven van personeelsleden.
Begeleiding
Heidi Lagast heeft veel jaren ervaring als lector in communicatie en coaching en als supervisor voor de banaba’s Zorgverbreding en remediërend leren / Buitengewoon onderwijs aan de Karel de Grote Hogeschool. Ze volgde zelf diverse opleidingen in coaching. Vanuit een fascinatie voor de narratieve benadering, deep democracy, de systeemtheorie én het Socratisch coachen, toetst zij de theoretische kaders rond coaching voortdurend af aan de échte verhalen uit het (inclusief) onderwijs.
Delphine Van Belleghem is communicatiefreelancer en heeft meer dan 8 jaar ervaring in het ondersteunen van non-profit organisaties op vlak van communicatie. Naast het geven van opleidingen (sociale media, schrijven voor het web en communicatiestrategie) helpt ze bedrijven en organisaties om meer online zichtbaarheid te krijgen.
Praktisch
Cursuscode:
23/DR/267ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Bezorg voor de cursusdag vacatures en/of linken naar de jobpagina (op de website van je school) aan reinhilde.mampuys@uantwerpen.be.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 23 januari 2024 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.