Je bent hier:
Expressief bewegen in de 2de en 3de graad van het lager onderwijs: de weg naar beweging, expressie en speelruimte (afgelast)
Expressief bewegen in de 2de en 3de graad van het lager onderwijs: de weg naar beweging, expressie en speelruimte (afgelast)
In deze nascholing expressief bewegen ontdek je de wereld van: bewegen, expressie, durven, loslaten, elkaar ondersteunen, ervoor gaan en eens gek doen. Je ondervindt hoe kinderen elkaar op een andere manier kunnen leren kennen en maken bewust tijd voor een ‘alles is goed en niets is fout’-sessie. Ook versterk je hierdoor de band in een klasgroep. Eén van onze kleinste deelnemertjes verwoordde het als volgt: “Ik vind het super leuk om eens ‘gekke oefeningen’ te doen en om echt samen te zijn”. Doordat deze nascholing ervaringsgericht is, zetten we ook in op persoonlijke ontwikkeling.
Programma
In de voormiddag starten we met een expressieve kennismaking en ontdek je het didactisch kader van expressief bewegen. Je krijgt een antwoord op de vragen:
- Waarom expressief bewegen?
- Hoe verloopt een sessie?
- Hoe bouw ik een sessie op?
- Welke begeleidershouding is hiervoor nodig?
De voormiddag sluiten we af door de theorie in een ervaringsgerichte sessie uit te voeren. Zo ervaar je het expressief bewegen en zie je de theorie in de praktijk omgezet.
In de namiddag krijg je voldoende didactisch materiaal aangeboden om zelf een les uit te werken voor leerlingen uit de 2de en 3de graad van het lager onderwijs. Als begeleiders zullen we de groepen ondersteunen en geven we suggesties om binnen de aangeboden oefeningen te differentiëren. Er wordt ook tijd voorzien om elkaars sessie uit te proberen. Je gaat naar huis met alle gemaakte bewegingslessen zodat je gedurende de rest van het schooljaar de lessen kan uitproberen in jouw 3de, 4de, 5de of 6de leerjaar.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- benoem je de didactische achtergrond van expressief bewegen;
- heb je inzicht in de opbouw van een sessie;
- creëer je een bewegingssessie voor leerlingen uit de 2de en 3de graad van het lager onderwijs;
- ontwikkel je een gerichte begeleidersstijl.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten uit de 2de en 3de graad lager onderwijs, leerlingenbegeleiders, zorgcoördinatoren.
Voor deze opleiding is geen voorkennis vereist.
Begeleiding
Ingrid Vandecruys is ergotherapeute en geeft pedagogische vakken in het secundair onderwijs. Ze verdiepte zich in de bewegingspedagogiek van Veronica Sherborne.
Liselotte Vandecruys is leerkracht expressie en leerlingencoördinator en verdiepte zich in theater-, literatuur- en filmwetenschappen. De combinatie van deze invloeden resulteert in expressieve bewegingsworkshops.
Praktisch
Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.
Mee te brengen door cursist
Voorzie gemakkelijke kledij, schrijfgerei, eventueel extra kousen (schoenen gaan uit om te bewegen)
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.