Fysica- en STEMproject 3de graad: Ooggestuurd aansturen van een rolstoel
Sofie heeft ALS (Amyotrofe Lateraal Sclerose) en kan haar ledematen niet meer gecontroleerd bewegen. Sofie zit dan ook gekluisterd aan een rolstoel en kan haar rolstoel of PC niet meer besturen. Ze wil echter graag haar favoriete computerspelletjes blijven spelen, via facebook in contact blijven met al haar vrienden en zelf op stap kunnen met haar rolstoel. Kan jij iets ontwerpen om Sofie te helpen?
Programma
Leerstof van verschillende schoolvakken wordt gecombineerd in dit project dat opgedeeld is in 5 modules: 1) bio-potentialen, 2) van analoog naar digitaal, 3) elektronische schakeling, 4) een computerspel programmeren en 5) cryptografie.
Tijdens deze nascholing worden de modules met fysica-componenten (1 tot 3) in een verkort programma doorlopen en worden modules 4 en 5 gedemonstreerd zodat de deelnemer aan de nascholing ook weet hoe het vakoverschrijdend werken op school, indien gewenst, verder kan uitgebreid worden.
Inhoud per STEM-letter:
- Science: biopotentialen (fysica en biologie), elektrische schakelingen (fysica en elektronica), computerspel programmeren (informatica)
- Technology: elektrodes, Printed Circuit Boards, multimeters, EOG-scoop
- Engineering: problemen oplossen, vakken combineren, zelf schakelingen bouwen
- Mathematics: kwantizatie, matrixvermenigvuldigingen, cryptografie
De sessie wordt in een demoversie gegeven. Wie nadien voor leerlingen koffers wil uitlenen om dit project zelf op school te begeleiden, kan dan verder bijscholen bij InnovationLab.
Doelstellingen
De deelnemers:
- krijgen de geest van het project Ooggestuurde Interface mee;
- kunnen zelf met het materiaal knutselen;
- doen inspiratie op voor hun eigen lessen, meer bepaald over hoe verschillende STEM-disciplines geïntegreerd kunnen worden en over hoe koppelingen kunnen gemaakt worden tussen wetenschap en maatschappelijk relevante problemen;
Doelgroep
Leerkrachten fysica, biologie, informatica aso, tso, kso 3de graad en andere geïnteresseerden.
Begeleiding
Wannes Meert, behaalde zijn Master Ingenieurswetenschappen, Micro-elektronica (2005), Master of Artificial Intelligence (2006) en doctoraat in de Computer Science (2011) aan KU Leuven. Momenteel is hij onderzoeksmanager in de DTAI onderzoeksgroep, gespecialiseerd industriële toepassingen van artificiële intelligentie en machine learning (https://dtai.cs.kuleuven.be/research/).
Praktisch
Cursuscode:
18/FYS/026ABeperkt aantal deelnemers.
Drank en uitgebreide syllabus inbegrepen.
Jouw bijdrage: 60 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 27 maart 2019 |
14:00u |
17:00u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.024 (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.