Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Andere vakken / Gezondheidswetenschappen   Games en apps in de geschiedenisles

Games en apps in de geschiedenisles

Digitalisering is in het geschiedenisonderwijs ook ten gevolge van de coronacrisis sterk toegenomen. Interactief leren door te spelen is een actueel thema. In deze nascholing maken we kennis met drie verschillende digitale toepassingen die historisch onderzoek via games en apps vertalen naar de klaspraktijk. Daarbij wordt aandacht geschonken aan hoe deze toepassingen op een zinvolle manier kunnen worden ingezet in de geschiedenisles. Voor elke graad van het secundair onderwijs is er een aanbod. Hands-on uittesten van de games en apps is daarbij voorzien.

Programma

1. Met de klas op stap in de digitale oudheid
Ervaar de wereld van het Oude Griekenland en Oude Egypte als een levend museum in de educatieve tools van gamegigant Ubisoft. Discovery Tour: Ancient Egypt en Discovery Tour: Ancient Greece bieden een unieke kijk op de verloren wereld van de oudheid in al zijn glorie. Hoe pakken we dit aan in een klas? Laagdrempeligheid en een concrete aanpak staan centraal in dit verhaal.
Lesgever: Michaël De Borre, leerkracht geschiedenis aan GO! Middenschool in Geraardsbergen.

2. ‘Antwerp Time Machine’: visualisatie van historisch-geografische data voor Antwerpen (1584-1984)
Binnen de Antwerp Time Machine wordt sinds 2012 gebouwd aan een ruimtelijk-historische GIS-infrastructuur voor de stad Antwerpen. Naast de ter beschikkingstelling van deze data aan onderzoekers en de wetenschappelijke analyse ervan, worden ook een aantal gebruiksvriendelijke(re) visualisatietools aangewend om de gegevens aan een breder gebruikerspubliek te tonen. Binnen deze sessie zal zowel worden ingegaan op (1) wetenschappelijke verzameling en verwerking van ruimtelijk-historische data, (2) het proces van een bredere ter beschikkingstelling van deze data en de complexiteiten die zich hierbij voordoen en (3) het potentieel van deze data en tools voor het verkrijgen van een beter beeld van de ruimtelijk-historische geschiedenis van Antwerpen.
Lesgever: Iason Jongepier, post-doctoraal onderzoeker Centrum voor Stadsgeschiedenis Universiteit Antwerpen.

3. Middeleeuwse politiek even naspelen
In deze sessie deelt de lesgever zijn ervaringen met het spelen van een historische strategy game (Europa Universalis IV of Crusader Kings II) in de context van een bachelor 3 vak in de opleiding geschiedenis. Studenten leren hierdoor verschillende zaken aan: game als een historisch product, hoe je zo’n game zou kunnen verbeteren en of dat wenselijk is, hoe games historisch onderzoek kunnen aansturen. De werkvorm wordt getoond én de voor- en nadelen ervan.
Lesgever: Jeroen Puttevils, docent middeleeuwse geschiedenis aan de Universiteit Antwerpen.

Doelstellingen

De deelnemers:

  • hebben inzicht in hoe historisch onderzoek vertaald wordt naar digitale toepassingen voor het geschiedenisonderwijs;
  • evalueren de inhoudelijke en didactische mogelijkheden en beperkingen van de ontwikkelde games en apps;
  • hebben hands-on ervaring over hoe de digitale toepassingen concreet functioneren en ingezet kunnen worden.

Doelgroep

Leerkrachten geschiedenis van alle graden.

Begeleiding

1. Michaël De Borre is reeds 15 jaar werkzaam als leerkracht geschiedenis. De laatste jaren werkt hij samen met enkele van de grootste gamedeveloppers wereldwijd betreffende gamification en educatie. Ook in Vlaanderen werkt hij samen met het VAF (Vlaams Audiovisueel Fonds) en FLEGA (Flemish Games Association) om Vlaamse gamedeveloppers een testplatform aan te bieden voor hun educatieve tools.

2. Iason Jongepier specialiseerde zich tijdens zijn doctoraat in Digitale Historische Geografie en Historische Geografische Informatiesystemen (HISGIS) die hij momenteel als post-doctoraal onderzoeker binnen het Centrum voor Stadsgeschiedenis (Universiteit Antwerpen) opzet in het kader van de Antwerp Time Machine.

3. Jeroen Puttevils is docent middeleeuwse geschiedenis aan de Universiteit Antwerpen.

Praktisch

Cursuscode: 20/GES/028A


Jouw bijdrage: 65 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Een volledig opgeladen laptop, wifi-account ontvang je ter plaatse.

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 10 november 2020 09:30u 12:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping)


Deze cursus is volzet.
Inschrijven voor herhalingscursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen