Help, mijn hoofd ontploft! Over hoe de wereld binnenkomt bij kleuters met ASS
Het ene moment lijkt hij doof, het andere moment stoort het hem als iemand fluistert. Hoe zit dat?
Programma
Kinderen met een autismespectrumstoornis (ASS) nemen de wereld op een andere manier waar. Kleuters laten vaak zien dat ze anders horen, zien, voelen, ruiken... Dit heeft als gevolg dat ze soms overweldigd worden door indrukken. Je leert deze problemen herkennen en je krijgt tips om je klas zo in te richten dat kinderen met ASS – en ook andere kinderen – minder stress ervaren.
Ook op de speelplaats loopt het soms fout: kleuters met (een vermoeden van) ASS worden als ‘stout’ gezien of kruipen weg. Je komt te weten dat een andere manier van waarnemen hiervan vaak de oorzaak is én je neemt de speelplaats van je eigen school kritisch onder de loep.
Bij kleuters is er vaak nog geen formele diagnose. Hoe ga je met ouders in gesprek als je vermoedt dat er iets niet goed loopt in de ontwikkeling van een jong kind?
Je staat tijdens deze nascholing stil bij je eigen praktijk en krijgt volop de kans om vragen te stellen. Je trekt daarna terug naar de klas met een beeld van hoe duidelijkheid en voorspelbaarheid de ontwikkeling van alle kleuters, en vooral kleuters met ASS, kunnen bevorderen.
Dit is een praktische vorming, met duidelijke voorbeelden uit de praktijk.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing
- leg je de link tussen het gedrag van kleuters met ASS en hun andere manier van waarnemen;
- pas je de omgeving (klas en speelplaats) van kleuters met ASS aan hun noden aan op zo’n manier dat het de hele klas ten goede komt;
- ga je het gesprek aan met ouders en breng je de zorgen over de ontwikkeling van hun kleuter ter sprake.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten, beleidsmedewerkers, leerlingenbegeleiders, zorgcoördinatoren, ondersteuners uit het (buitengewoon) kleuteronderwijs
Begeleiding
Els Smekens is leerkracht en behaalde een BanaBa-diploma buitengewoon onderwijs en een master ‘Special educational needs ASS’. Ze was jarenlang opleider bij het Opleidingscentrum Autisme en bij de master SEN ASS. Ze heeft ervaring in het buitengewoon onderwijs en in GON-begeleiding. Momenteel werkt ze als ondersteuner voor het ondersteuningsnetwerk Oost-Brabant. Els leeft en werkt al 30 jaar met mensen met ASS.
Praktisch
Cursuscode:
23/KLE/070ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 23 februari 2024 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.