Je bent hier:
Het leerlingcontact als effectief evaluatiemiddel
Het leerlingcontact als effectief evaluatiemiddel
Leerkrachten zijn altijd op zoek naar methodieken waarmee ze een hogere leerwinst kunnen bekomen. Dat rendement valt volgens ons o.a. te halen uit een gerichtere evaluatie met de leerlingen zelf. Eén van de hulpmiddelen om het evaluatieproces te verrijken en te versterken is het leerlingcontact. Dit is een uitgelezen kans voor leerling en leerkracht om samen naar het leerproces te kijken. Wie ziet wat? Welke leernoden ontdekken we? En hoe kunnen we er in de toekomst samen aan werken? Zo krijgen kinderen inzicht in hun eigen leerproces en bieden we hen een sterke troef voor de toekomst m.n. eigenaarschap van eigen leren.
Programma
In een eerste sessie verkennen we het concept. Mogelijk is dit nieuw voor de deelnemers die nog aan het begin staan. Voor anderen is dit een kans tot reflectie. Ik leg jullie uit wat het leerlingcontact wel en niet is, hoe het er kan uitzien op verschillende plekken in de schoolse loopbaan en wat de eventuele valkuilen zijn. Na deze eerste sessie zet ik jullie op weg met een opdracht.
Tijdens de tweede sessie kijken we wat het huiswerk opgeleverd heeft en welke ervaringen je opgedaan hebt. Meestal komen er hier heel wat tips en leervragen uit voort. Met die input gaan we aan de slag. We kijken tot slot zeker naar de manier waarop je het leerlingcontact gaandeweg in jouw school kunt implementeren.
Doelstellingen
De deelnemers:
- kennen een kader (breed evalueren) waarbinnen het leerlingcontact zich situeert en handvaten om er straks mee te beginnen op de eigen school;
- kennen het concept van het leerlingcontact (wat is het wel en wat is het niet?) en weten wat de meerwaarde ervan is voor het leerproces;
- hebben de nodige vaardigheden om het leerlingcontact te laten renderen;
- weten dankzij voorbeelden hoe andere scholen het leerlingcontact in de praktijk brengen;
- kunnen het leerlingcontact implementeren in de eigen school.
Doelgroep
Tijdens deze nascholing zijn zowel (zorg)leerkrachten die al met het leerlingcontact werken welkom als de leek op dit vlak. De mensen die al enige ervaring hebben zijn welkom om praktijkvoorbeelden mee te brengen en om hun concrete leervragen voor te leggen. Ook voor directies en beleidsondersteuners.
Begeleiding
Koen Mattheeuws is trainer/coach sinds 1999 en ondersteunt nu scholen vanuit het Steunpunt Diversiteit en leren (UGent). Hij focust zich de laatste jaren op meertaligheid, evaluatiebeleid, inclusie, brede school en overgangsmomenten in het onderwijs. Als coach begeleidt hij steden en gemeenten, schoolteams en directieleden.
Praktisch
Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.