Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Didactiek / Evaluatie   Het verhaal van De Wereldreiziger: succesvol aan de slag met (taal)achterstand, digitale en andere oplossingen

Het verhaal van De Wereldreiziger: succesvol aan de slag met (taal)achterstand, digitale en andere oplossingen

De Wereldreiziger is een basisschool in hartje Antwerpen. Elke leerling is er welkom en het team heeft enkele straffe weloverwogen beleidskeuzes gemaakt. Het gevolg van die keuzes in combinatie met de context van de school maakt echter dat de uitdagingen op de klasvloer gigantisch zijn. Welke keuzes maakt de school en welke (digitale) tools worden er gebruikt? Hoe kan je er op jouw school ook mee aan de slag? Je komt het te weten tijdens deze nascholing.

Programma

Tijdens deze nascholing krijg je eerst meer inzicht in de uitdagingen (en de context) waarmee De Wereldreiziger geconfronteerd wordt.

Ze verklaren de enorme (taal)achterstand waar de school rekening mee moet houden. Sterker nog, ze dwingen de school tot het maken van beleidskeuzes en het invoeren van verschillende tools. Zonder wonderen te verrichten behaalt De Wereldreiziger aantoonbaar resultaat. We brengen die (taal)achterstand in kaart, bespreken het daaruit voortvloeiend beleid en stellen verschillende (digitale) tools voor. Sommige met aantoonbare leerwinst als resultaat.

Verschillende uitdagingen worden tegenover verschillende tools gezet. Bij elke uitdaging volgt een moment waarop je bekijkt wat de omstandigheden in jouw school zijn en of je iets kan meenemen. We koppelen constant tussen werkdruk en werkgeluk en belichten ook de rol die de leidinggevende kan spelen.

Doelstellingen

  • Je ontwikkelt de vaardigheid om van uitdagingen via tools naar oplossingen te evolueren.
  • Je verwerft kennis rond verschillende bewezen succesvolle tools die leerkrachten ondersteunen.
  • Je erkent en herkent het belang van helder beleid in functie van werkgeluk en werkdruk.
  • Je krijgt inzicht in hoe (taal)achterstand kan omgebogen worden.
  • Je vergroot je Growth Mindset en gaat met alle leerlingen aan de slag.
  • Je verwerft tools om je collega’s te inspireren en motiveren.

Doelgroep

Directies, beleidsteams, (zorg)leerkrachten, schoolbesturen en ICT-/zorgcoördinatoren uit het basisonderwijs zijn allen welkom. In eerste instantie is de sessie op beleidsmakers gericht, maar dat kan je erg breed interpreteren. Ook een leerkracht die met impact aan de slag wil, kan heel wat inspiratie opdoen.

Begeleiding

Jef Groffen is 20 jaar onderwijzer, waarvan de laatste zes jaar directeur. Hij staat aan het roer van een zeer gedreven team en zet doortastend in op een professionaliserend en waarderend personeelsbeleid. Hij steunt hierbij op onderzoek en past dit toe in de praktijk.

Praktisch

Cursuscode: 24/BAS/122A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Een laptop met lader

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 22 oktober 2024 09:00u 16:00u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen